سردی و رطوبت معده و عوارض آن

  • انتشار: ۱۹ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96964

در جامعه مدرن امروزی و همپای با پیشرفت تکنولوژی در عرصه های مختلف سلامت فیزیکی و روانی انسان نیز بیش از گذشته در معرض تهدید قرار گرفته است.

سبک زندگی امروزی که بر پایه زیاده خواهی و مصرف زیاد بنا نهاده شده سلامت جامعه و فرد را به شدت تهدید می کند.

انسان های امروزی به دلایل متعدد از جمله مشغله های کاری دیگر مثل گذشته در انتخاب غذا، سفره آرایی، مصرف سبزی و میوه جات، آداب غذا و چندین و چند نکته دیگر دقت کافی را به خرج نمی دهد و همین مساله مشکلاتی زیاد جسمی و روحی و روانی را برای او به وجود آورده است.

در این میان یکی از مشکلات جسمی رایج عوارض ناشی از سردی و رطوبت معده می باشد.

با ما همراه باشید تا عوارض سردی و رطوبت معده و عوامل ایجاد آن و البته راه های  درمان را بشناسید:

سردی معده و درمان آن

اختلال در هضم غذا، پیامد سردی و رطوبت معده

سردی و رطوبت معده اگرچه در نگاه اول شاید خیلی نگران کننده نباشد  اما وقتی بدانیم که این عارضه مشکلات جدی را در سلامت ما باعث می شود بدون شک برای رفع آن تمام تلاش خود را می کنیم.

مشکلات معده و اختلال در سیستم گوارشی و هضم غذا، اختلال در ارتباط معده و مغز و دستگاه تناسلی و بیماری هایی چون سردرد، مشکلات نازایی، کم خونی و تاخیر در قاعدگی از مهمترین عوارض سردی معده می باشد.

در کنار موارد گفته شده سردی معده می تواند به عملکرد خود معده نیز آسیب بزند.

سردی معده چیست؟

آشنایی با سردی و رطوبت معده بدون شک به شما به شما کمک می کند بیش از گذشته در مراقبت از معده خود کوشا باشید.

سردی معده به حالتی گفته می شود که در آن معده ترش می کند، نفخ معده صورت می گیرد، سوء هاضمه اتفاق می افتد، شکم بزرگ می شود و حالت تهوع به شما دست می دهد.

نگاهی به عوامل ایجاد بیماری مزمن که بسیاری از افراد جامعه به آن متبلا هستند نشان می دهد که برخی اقدامات ساده می تواند از بروز آن جلوگیری کند.

نوشیدن مایعات سرد یا پوشیدن پیش بند خیس هنگام شستن ظروف از عوامل پیش پا افتاده در بروز این بیماری می باشد.

دیگر علائم سردی معده

همان طور که می دانید در بروز سردی معده و رطوبت آن عوامل متعددی دخیل هستند: انواع لبنیات شامل «شیر محلی تازه و ماست چکیده و کره طبع سردی دارند و ممکن است سبب سردی معده شوند.

پنیر کهنه یک استثناء است. پنیر تازه، دوغ، خامه، سرشیر، شیر پاستوریزه، ماست معمولی، کشک و قره قروت همگی طبع سرد دارند.

سردی معده و درمان آن

«احساس سوزش در مری و سر معده، اسپاسم عضلانی شکمی، اسهال و برخی یبوست ها، حالت تهوع و بی حالی و دل درد» از دیگر علائم و پیامدهای سردی معده می باشد.

در صورتیکه همراه غذا آب مصرف می کنید، غذاهای دیرهضم می خورید، در غذاهایتان دوست دارید از چاشنی ها و ادویه جات تند استفاده کنید و نوشیدنی های سرد و بستنی را دوست دارید، باید منتظر سردی معده و رطوبت آن باشید.

می دانیم که فرد یک نوع طبیعت خاص دارد و در صورتیکه غذاهایی خلاف طبع خود بخورد دچار بیماریی هایی چون ریزش مو و آکنه می شود. برای مشخص شدن طبع خود به پزشک طب گیاهی مراجعه کنید.

درمان سردی معده و رطوبت آن

همان طور که دیدید بسیاری از افراد جامعه از آنجایی که در سبک زندگی و نوع غذاهای مصرفی خود دقت کافی را به خرج نمی دهند به سردی معده دچار می شوند.

برای حفاظت از معده های خود و در امان ماندن از سردی آن سعی کنید «رژیم غذایی خود را به سمت یک رژیم غذایی بهتر تغییر دهید، چای بابونه بنوشید و اگر چای بابونه را با نبات یا لیموترش بنوشید نه تنها از سردی معده جلوگیری کرده اید که دستگاه گوارش خود را ضد عفونی نموده اید.

آب برنج و رفع سردی معده

از دیگر روش های رفع سردی و رطوبت معده استفاده از آب برنج می باشد. برای این کار مقداری برنج را با آب بدون نمک بپذید و آن را از صافی رد کنید.

در طول روز این نوشیدنی را با مقداری عسل مصرف نمایید. نعناع هم در رفع کلیه بیماری های معده از جمله سردی آن از دیر باز مفید بوده است.

مصرف مقداری چای نعناع، جویدن برگ نعناع و حتی عرق نعناع می تواند سردی معده را رفع کرده التهاب را از بین ببرد.

سردی معده و درمان آن

اما به یاد داشته باشید چون نعناع طبع سرد دارد آن را همراه نبات مصرف نمایید. التهاب و سردی معده را با دانه های گیاه رازیانه نیز می توانید رفع کنید.

«مصرف مصطکی کوبیده شده همراه شکر، تقویت معده گل قند و بذر انیسون، روغن مالی شکم، پرهیز از غذاهای سنگین مانند گوشت گاو، گله پاچه، ماکارونی، اجتناب از سالاد خیار گوجه، ترشی و دوغ» هم در پیشگیری از سردی معده مفید است.

به هر صورت اینک که دانستید سردی معده و رطوبت آن به عنوان یک بیماری مزمن بسیاری از افراد جامعه را مبتلا کرده بدون شک برای در امان ماندن از آن راهکار های بهتری را روی دست خواهید گرفت.

برای شروع مراجعه به یک پزشک طب سنتی می تواند مفید باشد تا با نوع طبع خود آشنا شوید.

در مرحله بعد سبک زندگی خود را اصلاح کنید و برخلاف گذشته به برنامه غذایی خود اهمیت دهید.

در ضمن دقت کنید که از نوشیدنی های سرد مانند آب یخ به ویژه زمانی که از ورزش برگشته اید اجتناب کنید.

نیز به یاد داشته باشید که به همان میزان که به قلب خود اهمیت می دهید به معده خود نیز اهمیت بدهید چراکه مشکلات معده بدون شک امراض و عوارض جدی دیگری را به دنبال خواهد داشت.

معده محل هضم غذاست و داشتن یک معده سالم به معنی تغذیه خوب و شادابی و سلامت جسم می باشد و این جسم سالم است که روح و روان سالم را به دنبال خواهد داشت.