درباره سرخ پوست ها چه می دانید؟

  • انتشار: ۱ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83859

سرخ پوست ها را مردان خورشید می نامند. زیرا هیچ قوم و تباری مانند آنها خورشید را عاشقانه دوست ندارند و شیفته خورشید و تماشای اشعه های نخستین آن در صبح نبوده اند.

در زندگی این موجودات سرخ، حصار و دیوار معنایی ندارد. آنها نمی خواهند در یک جا و مکان محصور باشند و به دامداری و کشاورزی بپردازند. بسیار آسوده و سبک کوچ می کنند و با تغییر فصل از یک نقطه به نقطه دیگر می روند.

سرخ پوست ها
سرخ پوست ها

غذای سرخ پوست ها

گاو میش وحشی منبع تغذیه سرخ پوست ها می باشد. آنها از پوست این حیوان برای لباس و کفش و رختخواب خود استفاده می کنند و از گوشت آن نیز خود را تغذیه می کنند.

این گاو میش های وحشی یا بوفالوها را مردان سرخ پوست شکار می کنند و زنان و کودکان سرخ پوست نیز که نمی توانند به شکار بوفالو بروند از رودخانه ماهی صید می کنند و میوه های جنگلی را جمع می کنند.

قبیله های معروف سرخ پوست ها

  • قبیله شاین
  • قبیله موهیگان
  • قبیله چروکی
  • قبیله آپاچی
  • قبیله ناواهو

تاریخچه و منشأ سرخ پوست ها

عده ای از پژوهشگران در خصوص ریشه و منشأ سرخ پوست ها بر این اعتقادند که آنها گروهی از قبایل ترک هستند که از زمان های بسیار قدیم بر اثر برخی عوامل از وطن اصلی خود به دیگر نقاط جهان کوچ کرده اند.

یکی از کوچ های مهمی که آنها داشته اند به سمت شرق بوده است که در حدود بیست تا بیست و پنج هزار سال پیش اتفاق افتاده است.

کوچ دسته های بزرگی از سرخ پوست ها به سمت سواحل اقیانوس آرام و از آنجا به نواحی شمالی، مرکزی و جنوبی قاره آمریکا صورت گرفته است.

این گروه های بزرگ بعد از این که قاره آمریکا کشف شد به عنوان بومیان آمریکا شناخته شدند. البته هنوز هم به طور کامل مشخص نیست که این سرخپوست ها از کجا آمده اند و چگونه در آمریکا ساکن شده اند.

این هم به آن دلیل است که آنها مدارک کتبی مبنی بر این که مشخص کند از کجا آمده اند و نحوه استقرار آنها در اقصی نقاط قاره آمریکا چگونه بوده است. آنها هر چه که از گذشته های خود دارند نسل به نسل و سینه به سینه گشته است.

برخی نژاد شناسان بر این باورند که سرخ پوست های آمریکا از تیره مغولان و چینی ها هستند که از طریق آلاسکا
به قاره آمریکا رسیده اند که در اوایل قسمت های شرقی این قاره را محل سکونت قرار دادند و بعدها در کل آمریکای مرکزی و جنوبی پراکنده شدند.

مهاجرینی که پیش از سرخ پوست ها در آمریکا ساکن شده بودند با دسته های سرخ پوستی جنگ های خونینی داشتند و برای این که آمریکا عاری از سرخ پوستان باشد شمار زیادی از آنها را نابود کردند.

این مردمان به صورت قبیله ای زندگی می کردند و برای این که نیازهای اولیه زندگی خود را تامین کنند به شکار می پرداختند و نقش بسیار کمی در از بین بردن محیط زیست داشتند، آنها حیات خود را از زمین می دانستند و برایش قابل احترام بودند.

سرخ پوست زدایی در آمریکا

در سال ۱۸۳۰ دستوری مبنی بر سرخ پوست زدایی از طرف اندرو جکسون صادر شد که بر طبق آن سرخ پوست ها را به سوی زمین های خشک غرب رود می سی سی پی فرستادند.

مهاجرتِ یکی از اقوام سرخ پوست به نام قوم چروکی از همین دست مهاجرت ها بود که توسط دولت تعیین شد. در این سفر که تقریبا دو هزار کیلومتر مسافت توسط سرخ پوستان طی شد چیزی در حدود ۴ هزار نفر آنها جان خود را از دست دادند و این مهاجرت به رد اشک ها شهرت پیدا کرد.

دولت آمریکا زمین های مخصوصی در غرب این قاره به این قبایل تخصیص داده بود که به زمین های اختصاصی معروف شدند. این زمین ها در سال ۱۸۳۴ برای آنها در نظر گرفته شد.

سرخ پوستان در آمریکا هر چند که در سراسر این سرزمین پراکنده هستند اما اکثریت آنها در بخش های غربی و جنوب غربی زندگی می کنند.

قبیله چروکی نیز در میامی و سواحل می سی سی پی سکونت دارند و دیگر قبایل در قسمت های شمالی مانند میشیگان و مونتانا زندگی می کنند.

توتم و ارواح مقدس سرخ پوستان

اروپاییان از اصطلاح توتم برای شاخص های مقدس سرخ پوست ها استفاده می کنند. این قبایل بر این باورند که این نمادها ارواحی هستند که از آنها محافظت می کنند.

اکثر این توتم ها به شکل جانوران هستند و برخی نیز کنده کاری هایی هستند که به وسیله تنه درختان به وجود آمده اند. در میان این قبایل هر کسی باید نمادی که در زندگی او است و از او محافظت می کنند را بشناسد.

هر شخص نماد خود را این گونه می شناسد که؛ باید چند روز گرسنه بماند، به قدری که قوه بینایی خود را در حال از دست رفتن ببیند. بعد از این مرحله نماد ها را که به اشکال مختلف هستند از راه دور به آنها نشان می دهند.

هر کدام از نمادها را که فرد بتواند در میان بقیه نمادها به خوبی تشخیص دهد از آن پس به عنوان توتم او یا نگاهبان روحش شناخته می شود و در تمام زندگی، امیدش به همان است و چون یک خدا با او راز و نیاز می کند.

به عنوان مثال فرد روزه دار، عقاب را به عنوان نماد یا توتم خود تشخیص می دهد، در مراسم مذهبی که بعد از آن
برایش اجرا می شود یک نقاب به شکل سر عقاب به صورت او می زنند و لباسش را با پرهای عقاب تزئین می کنند و در هر زمان که خود را نیازمند راز و نیاز دید رو به آسمان می کند و از عقاب ها مدد می جوید.

سرخ پوست ها هر کدام به طور معمول دارای دو نماد هستند. یکی نماد زمینی است که همان اشکال خرس و عقاب و گرگ و… است که برای هدایت جسم او کارایی دارد و دیگری نیز نماد معنوی است و روح او را از بدی ها در امان نگاه می دارد.

نمادهای معنوی معمولا به صورت خاصی ظاهر نمی شوند و ممکن است هر بار یک چیز باشد، گاهی صدایی، گاهی تصویری از یک منظره، گاهی جسم حیوان و یا انسان که با سرخ پوست ها صحبت می کند و آنها را راهنمایی می نماید.