سخنگوی طالبان: پس از امضای توافقنامه صلح آتش‌بس می‌کنیم

  • انتشار: ۱۶ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 71860

در حالی که رئیس جمهور آمریکا مدعی آمادگی طالبان برای اعلام آتش‌بس است، «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر می گوید مذاکرات جدیدی را شروع نمی‌کند و تنها پس از امضای توافقنامه صلح آتش‌بس می‌کند.

«تایمز» نوشت که طالبان پیش از توافقی برای خروج کامل نیروهای آمریکایی سلاح‌های خود را به زمین نخواهند گذاشت و ادامه حضور نیروهای آمریکایی نیز مانعی بر سر پیشرفت گفتگوها می‌شود.

سخنگوی طالبان با تاکید بر این که آتش‌بس تنها پس از امضای توافق صلح آغاز می‌شود، اظهار داشت هرگونه مصالحه باید از جانب ترامپ باشد چرا که او در هفتم سپتامبر نشست کمپ دیوید و نیز گفتگوها را لغو کرد.

شاهین افزود: از نظر ما توپ در زمین آمریکاست، آن‌ها گفتگوها را لغو کردند. حالا نیز اگر راه‌حل صلح‌آمیزی برای حل این مسئله می‌خواهند باید به سر میز بیایند.

تایمز می‌افزاید که اکنون «زلمی خلیلزاد» مذاکره کننده ارشد آمریکا مسئول پاک کردن این افتضاح است، او که چهارم دسامبر در کابل بود باید طالبان را به کاهش خشونت‌ها علیه نیروهای آمریکایی و افغان متقاعد کند، بدون آنکه نامی از آتش‌بس به میان آورد و از سوی دیگر نیز باید ترامپ و دولت افغانستان را متقاعد کند که به آتش‌بس دست یافته است.

نشریه آمریکایی نوشت که اظهارات ترامپ و تعهدات وی به رئیس جمهور افغانستان برای نقش بیشتر در مذاکرات آینده نیز مسایل را پیچیده‌تر می‌کند زیرا طالبان همواره با این موضوع مخالفت کرده است.

ترامپ در ماه آگوست نیز به «فاکس نیوز» گفته بود که اگرچه حضور نیروهای آمریکایی بطور قابل توجهی در حال کاهش است اما حضور نظامی این کشور در افغانستان همیشه حفظ خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟