سخنگوی طالبان حمایت روسیه از این گروه را رد کرد

  • انتشار: ۲۴ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20853

بعد از انتشار خبرهایی مبنی بر ارتباط و کمک روسیه به طالبان، در بعضی از رسانه های داخلی و خارجی، اکنون طالبان با انتشار بیانیه ای، گفته است این گروه هیچ گونه کمکی از روسیه دریافت نکرده است.

پس از فدراسیون روسیه، طالبان نیز ادعاهای مقام‌های افغان و برخی اعضای پارلمان مبنی بر کمک روسیه به این گروه را – که در رسانه‌های محلی افغانستان به شکل گسترده روی آن بحث می‌شود – رد کرده است.

طالبان با انتشار اعلامیه‌ای گفته است “از چند وقت به این طرف، برخی حلقات از طریق رسانه‌ها ادعا می‌کنند که روسیه به امارت اسلامی کمک نظامی می‌کند. امارت اسلامی این ادعاها را به شدت رد می‌کند، امارت اسلامی از سوی روسیه هیچگونه کمک نظامی یا لوژستیکی دریافت نکرده است”.

قاری یوسف احمدی، یک سخنگوی طالبان در این اعلامیه ارتباط آن گروه با روسیه را رد نکرده و گفته است که طالبان برای منافع ملی و آیندۀ امن خواهان روابط خوب با کشورهای همسایه‌ها و برخی کشورهای منطقه است و در این راستا “تفاهم سیاسی” با جوانب دخیل را “ضرورت ملی” می‌دانند.

در این اعلامیه همچنان گفته شده است “امارت اسلامی در زمان حاکمیت خود نیز در راستای روابط و تفاهم با کشورهای منطقه و جهان تلاش کرد و هرگونه ارتباط با آن کشورها به ضد هیچ‌کس و به زیان هیچ جانبی نیست؛ بلکه برای مردم و کشور جنگ‌زدۀ افغانستان به تقویت و گسترش این گونه روابط سالم ضرورت است”.

به باور طالبان، نشر چنین گزارش‌هایی از سوی رسانه‌ها، تلاش‌های برخی حلقات استخباراتی برای تخریب اذهان افغان‌ها است.

چند روز قبل نیز سفارت روسیه در کابل با نشر اعلامیه‌ای گفته بود “تمام این‌ها اتهامات بی‌اساس، شایعات و خیال‌های خام است”.

وزارت امور خارجۀ افغانستان نیز در اعلامیه‌ای که روز سه شنبه نشر شد، اظهارات برخی مقام‌های افغان و اعضای پارلمان این کشور در مورد همکاری روسیه با طالبان را – که ادعاهای کمک نظامی روسیه به طالبان مطرح شده است – موقف رسمی حکومت ندانسته و این گونه اظهار نظرها را بیرون از پالیسی حکومت افغانستان خوانده است.

وزارت خارجه گفته است که به جز از یک کشور همسایه (پاکستان)، با تمامی کشورهای منطقه و جهان روابط خوب وجود دارد و افغانستان توانسته است که روی مسایل بزرگ منطقه‌یی اجماع منطقوی را به میان آورده که روسیه نیز از آن حمایت می‌کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟