سخنگوی طالبان: با داعش همکاری نمیکنیم

  • انتشار: ۲۶ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 747

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی رسمی گروه طالبان افغانستان با تأکید بر عدم‌مداخله این گروه در همسویی با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه، گفت: فعالیت‌های «امارت اسلامی افغانستان» در جغرافیای افغانستان است، در نتیجه در امور کشورهای دیگر مداخله نمی‌کند.

مجاهد که با خبرنگار تسنیم گفتگو میکرد ادامه داد: ادعای حضور گروه طالبان در عراق و سوریه تبلیغات غربی‌ها برای تخریب گروه طالبان است و هرگونه ادعا در این زمینه را رد می‌کنیم. مسائل کشورهای دیگر به خواست ملت‌های آن‌ها ارتباط دارد که باید در حدود کشورهای‌شان حل شود، بنابراین گروه طالبان در امور دیگر کشورها دخالت نمی‌کند.

سخنگوی گروه طالبان در ارتباط با اعلام حمایت برخی گروه‌های شبه‌نظامی فعال در پاکستان از گروه تروریستی داعش نیز اظهار تأکید کرد: موضع طالبان را در ارتباط با مسائل مذکور پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم که در قبال عملکرد و ارتباطات خارجی اتباع کشورهای دیگر مسئولیتی نداریم و در امور آن‌ها مداخله نمی‌کنیم.
مجاهد در پاسخ به انتشار اخباری مبنی بر حضور عوامل گروه تروریستی داعش در مناطقی از افغانستان گفت که طالبان هرگونه ادعای عاری از حقیقت دشمنان این گروه را رد می‌کند و ادعاهای وجود تحرکات غیرافغانی در مناطق مختلف افغانستان مانند غزنی صحت ندارد، زیرا اعضای گروه طالبان همه افغان هستند و در چارچوب قوانین امارت اسلامی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی در ادامه با اشاره به اعمال خشونت‌ها علیه غیرنظامیان در حملات گروه طالبان در برخی مناطق افغانستان مانند شهرستان «اجرستان» در ولایت «غزنی» نیز بیان داشت: ادعاهای مطرح شده در این زمینه دور از حقیقت است و این ادعاها به‌خاطر جلب توجه آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد که هدف آن تخریب چهره طالبان میان مردم بوده و هست. از سوی دیگر، وارد کردن خسارات جانی و مالی به غیرنظامیان و تخریب اموال مردم در تضاد با طرح‌های نظامی طالبان است و تمام این ادعاها را رد می‌کنیم.

ذبیح‌الله مجاهد همچنین در ادامه ضمن مخالفت با امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن نیز تأکید کرد: امضای پیمان امنیتی با آمریکایی‌ها گامی به‌سوی تذلیل افغان‌ها و ادامه جنگ است، بنابراین امارت اسلامی افغانستان به مبارزه علیه اشغال این کشور تا برپایی حکومت اسلامی در افغانستان ادامه خواهد داد.
سخنگوی گروه طالبان عنوان داشت: هر ملتی که کشورش مورد تهاجم بیگانگان و اشغالگران قرار گیرد حق مبارزه علیه آن‌ها را دارد، در نتیجه این گروه مبارزه با نیروهای خارجی را حق ملت افغانستان می‌داند و تا آزادسازی این کشور به مبارزات خود ادامه خواهد داد.

وی در رابطه با امکان وجود صلح میان طالبان و حکومت وحدت ملی افغانستان نیز خاطرنشان کرد: حکومت وحدت ملی افغانستان از سوی آمریکایی‌ها منصوب شده و همه تصمیم‌ها را واشنگتن می‌گیرد، در نتیجه حکومت کابل صلاحیت گفت‌وگو را ندارد و مذاکره با آن‌ها چیزی جز اتلاف وقت نیست. دولت جدید افغانستان بدون آنکه عواقب ناگوار امضای پیمان امنیتی با آمریکایی‌ها را در نظر بگیرد و در مورد مغایرت مفاد این پیمان با احکام اسلامی تدبر کند طی کمتر از 24 ساعت از آغاز حکومتش آن را به امضا رساند که این نشان می‌دهد دولت جدید افغانستان بیش از دولت حامد کرزی در مورد حفظ منافع آمریکا در این کشور و منطقه احساس مسئولیت می‌کند. بنابراین امید مذاکره با حکومت وحدت ملی وجود ندارد و طالبان به‌جای تلاش برای توافق با حکومت جدید در افغانستان به‌دنبال شدت بخشیدن به روند مبارزات خود است.

سخنگوی طالبان در پایان گفت: تا زمانی که دولت افغانستان در خدمت آمریکایی‌ها قرار دارد برای این گروه قابل پذیرش نیست و آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟