سخنگوی شورای علمای افغانستان، مولانا فضل الرحمان را مفتی جاسوس می خواند

  • انتشار: ۲۴ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20855

شورای علمای افغانستان در یک کنفرانس خبری به اظهارات رهبر شورای علمای پاکستان واکنش نشان داده و گفته است اظهارات مولانا فضل الرحمان خلاف آموزه های اسلام است و فضل الرحمان مفتی جاسوس و اجیر استخبارات پاکستان است.

مولوی محمد قاسم حلیمی سخنگوی شورای علمای افغانستان، امروز در کنفرانس خبری، در واکنش به اظهارات مولانا فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای پاکستان که گفته بود؛ “جنگ در افغانستان جواز دارد” از عالمان مذهبی پاکستان می خواهد تا در مورد حرام بودن جنگ در افغانستان با آنان مناظره کند.

او در واکنش به سخنان مولانا فضل الرحمان، رهبر شورای علمای پاکستان گفت که سخنان مولانا فضل الرحمان اعتبار مذهبی و علمی ندارد و او هر از چندگاهی چنین اظهارات خلاف آموزه‌های اسلامی را می‌نمایند.

سخنگوی شورای علمای افغانستان ملانا فضل الرحمان را به عنوان «مفتی جاسوس» و اجیرسازمان استخبارات پاکستان یاد کرد و گفت اینکه فضل الرحمان می‌گوید بخاطر حضور نیروهای خارجی جنگ در افغانستان جواز دارد و از طالبان حمایت می‌کند، گروه طالبان پیش از حضور این نیروها در افغانستان جنگ می‌کرد.

مولوی قاسم حلیمی گفت که مولانا فضل الرحمان از کشوری فتوای جنگ را در افغانستان صادر می‌کند حکومت آن کشور در بدل ۵۰۰ میلیون دالر سه میدان هوایی خود را در اختیار نیروهای خارجی قرار داده بود که گروه طالبان را سرکوب کنند.

این عضو شورای علمای افغانستان افزود در افغانستان بیش از ۹۹ در صد مردم مسلمان هستند و قانون اساسی ما هم اسلامی می‌باشد.

سخنگوی شورای علمای افغانستان در مورد گفته‌های مولوی عبدالبشیر مبشر در تخار که زنان را «ناقص العقل» خوانده بود گفت مولوی مبشر از علمای افغانستان نمایندگی نمی‌کند و در دین اسلام به زنان با دید عزت و احترام نگریسته می‌شود.

مولوی عبدالبشیر، یکی از ملا امامان در خطبه‌یی در ولایت تخار که زنان را ناقص عقل خوانده بود.

مولوی عبدالبشیر در خطبه‌اش در ولایت تخار هم‌چنان تاکید نموده بود که زن از طرف قبرغۀ چب مردها که خیلی کجی دارد پیدا شده و این کجی باعث شده تا این طبقه مشکلات داشته باشند.

وی هم‌چنان اظهار نمود که محدثین و شارحین حدیث می‌‎گویند که به همین دلیل در فکر، مغز، زبان و امکاناتاتی که در طبقۀ خانم‌ها قرار دارد، دلیل مشکلات و ناقص‌العقلی‌شان شده‌است.

آقای حلیمی افزود، در تخار کسانی‌که در مورد زنان چنین سخنانی را ابراز می‌نمایند، در اصل از خانم‌های خود نمایند‌گی می‌کنند.

سخنگوی شورای علما افغانستان گفت که زنان یک موقف شرعی باعزت و با آبرو در اسلام دارند، که ما همیشه از آن حمایت می‌کنیم.

این در حالیست که بحث جایگاه زن هرچند در دین اسلام در بسیاری از موارد برجسته‌است، اما نظریات متفاوتی به ویژه میان مولوی‌های جامعۀ مردسالار افغانستان وجود دارد و شمار زیاد از آنان با استناد به یکی از احادیث، خانم‌ها را ناقص عقل عنوان می‌کنند.

پیش از این مولوی عبدالصمد رییس شورای علمای ولایت تخار نیز اظهارت مشابه در قبال زنان را مطرح کرده بود که واکنش شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟