سخنرانی اشرف غنی در کنگره آمریکا

  • انتشار: ۶ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 3379
سخنرانی اشرف غنی در کنگره آمریکا

داکتر اشرف غنی که با همراهی هیاتی به شمول داکتر عبدالله از روز یکشنبه به آمریکا رفته است، در کنگره آمریکا سخنرانی کرد.

وی سخنانش را با این جملات آغاز کرد: ما مردم افغانستان به دو هزار و سیصد و پانزده نفر مرد و زنی که جان خود را از دست دادند و بیش از بیست هزار نفری که مجروح شدند مدیون هستیم. ما به سربازانی که پاهای خود را از دست دادند و خانواده هایی که عزیزانشان جان خود را در برابر اقدامات بزدلانه دشمنان تروریست از دست دادند، مدیون هستیم. ما به بسیاری از آمریکایی ها که آمدند و برای ما مدرسه ساختند و بیماران ما را درمان کردند، مدیون هستیم و در پایان باید بگویم که این مالیات دهندگان آمریکایی بودند که در طول این سالها در این موضوع مشارکت کردند و امروز شاهد سخنرانی من در این جا هستید.

اشرف غنی اضافه کرد: ما ملت افغانستان به شدت مقروض هستیم به سربازانی که کشته و زخمی شدند. ما به آمریکایی های که در افغانستان سرمایه گذاری کردند و شهروندانی که با مالیات خودشان همکاری ما را محقق کردند بدهکار هستیم. خدمت سربازان آمریکایی بخاطر همکاری فرا جناحی کنگره در کشور من میسر شد.

رئیس جمهور غنی ادامه داد: خواهش می کنم دوباره به کشورما بیایید و میراث فرهنگی ما را دیدن کنید. شما نه به عنوان سرباز بلکه بعنوان والدینی بیاید که به بچه هایتان بگویید در کشور من خدمت کردید. شما باعث شدید که دموکراسی در کشورم بیاید و شما بهترینها را به مردم افغانستان معرفی کردید.

وی سپس از باراک اوباما و دولتش تشکر کرد و حمایت وی را از افغانستان ستود و گفت: به همت جناب اوباما امروز افغانستان به کشوری تبدیل شده است که در آن تجارت آزاد و خوشبختی برای مردمش وجود دارد. افغانستان به پلت فرمی برای صلح و امنیت منطقه تبدیل شده است. داستان و مسیر افغانستان به سمت خودکفایی شروع شده است.

غنی اضافه کرد: تصویر کشور افغانستان در جهان تصویر کشوری است که منجمد شده است ولی من و داکتر عبدالله روی مسایل مدرن مثل تلاش برای مبارزه با فساد و اقدام کردن براری شفاف کردن دولت و تضمین برای قانونمندی صحبت کردیم. افغانستان در حال حاضر در خط مقدم مبارزه با تروریزم است.

اشرف غنی ادامه داد: این آگاهی دارد رشد پیدا می کند که افغانستان قلب آسیا است و آسیا نمی تواند یک قاره اقتصادی بشود بدون ما. نمی شود ما را نایدیده گرفت. جغرافیای ما می تواند فرصتی بشود که آسیای شرقی و غربی را به همدیگر متصل کنیم.

سخنرانی اشرف غنی در کنگره آمریکا

وی گفت: من فکر می کنم افغانستان تا بیست سال آینده به مرکزی برای تجارت و لوله های گاز و خطوط انتقال انرژی و ریل های راه آهن و شبکه های بانکی و ارتباطاتی تبدیل شده باشد. این آینده روشن ما بود اما یک ابر تیره هم دارد به سمت ما می آید که گذار امنیتی افغانستان در پس زمینه افزایش شگفت انگیز افراط گرایی مذهبی است که در خاورمیانه دارد اتفاق می افتد. بهار عربی آمد ولی خیلی سریع به تهدید داعش تبدیل شد. این وضعیت در حال تکامل تروریست ها نمی توانست به تنهایی اتفاق بیفتد. دولت هایی هستند که حمایت می کنند و کمک می کنند به گروههای تروریستی و استفاده می کنند از این گروههای تندرو برای سیاست های خودشان خیلی مهم است که دنیا بفهمد این خطر وحشتناک داعش را و نیروهای متحدش را و اینکه اینها چه خطری برای آسیای غربی و مرکزی هستند. حرکت های تروریستی که هدف آنها بی ثبات کردن دولت های منطقه است به دنبال پایگاههای جدیدی برای عملیات هستند. ما در خط مقدم هستیم و اما تروریست ها هیچ مرزی را نمی شناسند و به پاسپورتی هم احتیاج ندارند که پیغام نفرت و بی نظمی خودشان را بخواهند در دنیا منتشر کنند.

داکتر اشرف غنی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بخشی از کشور ما داعش دارد نیرو می فرستد تا ما را تست کند. ما باید بدانیم که تجارت مواد مخدر می تواند کمک بکند به این گروهها که به پول برسند و ما باید از لحاظ اقتصادی به آنها ضربه بزنیم. این گروهها یک خطر خیلی جدی هستند برای ما و دنیای اسلامی و عربی و برای دنیا.

وی اشاره کرد: افراط گرایی دارد یک سیستم می شود یک سیستمی که مثل یک ویروس خطرناک دارد مدام تکامل پیدا می کند و مرگبارتر می شود و از عدم هماهنگی بین کشورها استفاده می کند. ما در منطقه داریم با همسایه ها همکاری می کنیم تا اعتماد بسازیم و افغانستان به کشوری برای همکاری در این منطقه بزرگ تبدیل خواهد شد. منطقه ای که از هند تا آذربایجان و فراتر از آن ادامه خواهد داشت ما توانستیم خیلی پیشرفت بکنیم در ساخت آن راهرویی که ترکمسنتان و آذربایجان و گرجستان و ترکیه و اروپا را به همدیگر متصل خواهد کرد.

رییس جمهوری اسلامی افغانستان همچنین خاطر نشان کرد: عملیات نظامی پاکستان، طالبان را از منطقه قبیله ای وزیرستان جنوبی به سوی مناطق مرزی افغانستان فراری داده است ولی همه شبه نظامیان باید بدانند که دولت وحدت ملی از موضع قدرت با طالبان گفتگو می‌کند و طالبان باید انتخاب کنند که می‌خواهند القاعده باشند، یا افغان.

 

 

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. عین و غین
    (۶ حمل ۱۳۹۴)

    خایه مالی!

نظر شما چیست؟