سایه وحشت و ترور در قلب لندن/ چهار حادثه تروریستی طی دو هفته در بریتانیا

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 25142
وقوع حادثه تروریستی در قلب لندن بار دیگر اخبار تروریستی پیرامون پایتخت بریتانیا را در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار داد.

به نقل از خبرگزاری آلمان، پل لندن (لاندن بریج) و محله “بارو مارکت” در نزدیکی آن اندکی پیش از نیمه‌ شب شنبه (۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد) شاهد دو حمله تروریستی بود که در آن تعدادی کشته و مجروح شده‌اند. کمی پس از ساعت ۹ شب (شنبه ۳ ژوئن/۱۳۳ خرداد) به وقت گرینویچ یک خودروی وَن سفید رنگ در “لندن بریج” خود را به عابران داخل پیاده‌رو کوبید. سپس سه مرد از این خودرو پیاده شدند و عده ای را در “بارو مارکت” در جنوب این محل با چاقو مورد حمله قرار دارند. حادثه تروریستی سوم نیز در منطقه واکسال لندن رخ داده است. پلیس لندن حادثه رخ‌داده در لاندن بریج و بارو مارکت را «تروریستی» دانست اما حادثه سوم در واکسال به این حمله بی‌ارتباط بود. “بارو مارکت” از محلات شلوغ است که به داشتن رستوران ها و سالن‌های شبانه معروف است. طبق آخرین گزارش‌ها ۷۷ نفر در جریان این حمله‌ها کشته و دست کم ۴۸ نفر برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.

پلیس لندن اعلام کرده که هر دو حمله، اقدام تروریستی بوده است اما هنوز روشن نیست که هر دو حمله با هم مرتبط و سازماندهی واحدی داشته‌اند.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در نخستین واکنش به این حوادث آنها را “حمله‌ی احتمالا تروریستی” خوانده بود. گفته شده بامداد یک‌شنبه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بریتانیا در یک نشست اضطراری به بررسی رویدادهای لندن پرداخته‌اند.

صادق خان شهردار لندن اقدام‌های تروریستی شنبه شب را به عنوان “حمله‌ای هدفمند و بزدلانه” علیه شهروندان و گردشگران بی‌گناه به شدت محکوم کرد.

بریتانیا حداقل طی یک سال گذشته طی چند نوبت شاهد وقوع حملات تروریستی بوده است. حدود دو هفته پیش نیز اندکی پس از پایان کنسرت خواننده آمریکایی، آریانا گرانده در شهر منچستر یک حمله انتحاری رخ داد که در جریان آن ۲۲ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر مجروح شدند. براین اساس با وقوع سه حادثه تروریستی شنبه شب در لندن باید گفت بریتانیا طی دو هفته حداقل شاهد چهار حادثه تروریستی بوده است.

سه ماه پیش از این نیز در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۷ در میدان پارلمان و داخل محوطهٔ کاخ وست‌مینستر در لندن مرکزی یک حمله تروریستی اتفاق افتاد که در آن فرد مهاجم خودرویی  را به سمت دروازه‌های کاخ راند و افرادی را چاقو زد که یکی از آنها افسر پلیس بود. گفته شده حملات تروریستی در پل لندن مشابهت بسیاری با حملات تروریستی ماه مارس داشته است.

هرچند هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله در لندن را برعهده نگرفته است، اما به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گروه تروریستی داعش که پیش از این حمله، مسئولیت دیگر حملات در بریتانیا را بر عهده گرفته بود، درست صبح روز حادثه، شنبه و پیش از رخ‌دادن حمله شبانه در لندن یک فراخوان در کانال‌های تلگرامی‌اش ارسال کرد و از حامیانش خواست تا در ماه رمضان با کامیون، چاقو، قمه و تفنگ در کشورهای غربی (به گفته این گروه علیه «صلیبیون») دست به حمله بزنند.

در انتقاد به حملات تروریستی شنبه شب در لندن که به فاصله کمی از حملات تروریستی منچستر صورت گرفته است، روزنامه ایندیپندنت انگلیس در گزارشی کارکرد نهادهای اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا را زیر سوال برده است.

روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس در گزارشی نوشت: اکنون این پرسش مطرح است که چرا ارزیابی های مربوط به حملات تروریستی کاهش یافته است.

این تردیدها به دنبال حملات تروریستی اخیر در لندن درباره تصمیم دولت ترزا می، نخست وزیر انگلیس، مبنی بر کاهش سطح هشدار از بالاترین میزان پس از قتل عام منچستر مطرح شده است. کاهش سطح هشدار از شرایط بحرانی به شرایط شدید و خارج کردن نیروها از خیابان ها به بروز نگرانی عمیق در این زمینه منجر شده است که نهاهای جاسوسی انگلیس نتوانسته اند به وظایف خود به درستی عمل کنند.

به گفته شاهدان 10 تا 15 دقیقه گذشت تا نیروهای پلیس مسلح وارد صحنه حملات تروریستی اخیر شدند و زمانی که تروریست ها حمله با چاقو را آغاز کردند، نیروهای پلیس غیر مسلح هم ظاهرا بی دفاع بودند و نمی توانستند کاری انجام دهند. پلیس لندن (اسکاتلندیارد) بعدا اعلام کرد نیروهای مسلح پلیس هشت دقیقه پس از نخستین تماس درخواست کمک، سه مظنون را به ضرب گلوله از پای درآوردند. به گفته منابع امنیتی، تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و جزئیات این حادثه در چند روز آینده منتشر خواهد شد اما شواهد اولیه نشان می دهد که این حملات خیلی سریع و در مدت زمان کوتاهی برنامه ریزی شده بودند.

همچنین روزنامه دیلی تلگراف نیز در گزارشی انتقادی درباره حملات تروریستی اخیر لندن به قلم رابرت مندیک نوشت: بار دیگر حملات تروریستی خیابان های انگلیس را هدف قرار دادند. موضوع ناراحت کننده دیگر این حمله این بود که مدت کوتاهی پس از بمب گذاری در منچسترآرنا، انگلیس بار دیگر شاهد حمله تروریستی دیگری بود.

به نظر می‌رسد توالی وقایع تروریستی در بریتانیا و حتی دیگر شهرهای اروپایی لزوم تجدید نظر در تعریف غربی از تروریسم را یادآور می‌شود. توالی و تکرار وقایع تررویستی در غرب بیش از آن که نیاز به دخالت نظامی و جنگ میدانی علیه نیروهای افراطی و بنیادگرا را نشان دهد، مهمتر از آن لزوم قطع حمایت غرب از منابع تامین کننده و تقویت کننده گروه‌های تکفیری و بنیادگرا را نشان می‌دهد. حمایت‌هایی که بطور عمده از طریق انعقاد قراردادهای نظامی گسترده و بزرگ با برخی کشورهای حامی اندیشه تکفیری و تروریستی از جمله عربستان سعودی انجام می‌شود و گویا غرب اراده‌ای برای پایان دادن به این حمایت‌ها ندارد. موضوعی که نتیجه آن به تقویت و رشد گروه‌های بنیادگرا در سایر مناطق و به ویژه شهرهای اروپایی و در نهایت حوادث تروریستی در این شهرها منجر خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟