سامانه پدافند هوایی ایران پیش از شلیک به هواپیمای اوکراینی جا به جا شده بود

  • انتشار: ۲۲ سرطان ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 89105

با استناد به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران در ارتباط با تحقیقات پیرامون سقوط هواپیمای اوکراینی، سامانه پدافند هوایی ایران که در ژانویه سال ۲۰۲۰ به هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران شلیک کرد، اندکی قبل از حادثه جابجا شده بود.

در گزارش منتشر شده در وب سایت این سازمان آمده است که در ۸ ژانویه (شب هنگام، ایران به محل استقرار نیروهای آمریکا در عراق حمله کرد)، سطح آمادگی سامانه پدافند هوایی تغییر کرده بود.

به مقامات کنترل حریم هوایی غیرنظامی اطلاع داده شد که هواپیماهایی که به آنها اجازه پرواز توسط ارتش داده شده است می توانند پرواز کنند.

هواپیمای اوکراینی این مراحل را طی کرد: مرکز کنترل حریم هوایی در ساعت ۵٫۵۳ به وقت محلی درخواست هواپیمای اوکراینی را برای پرواز به مرکز سامانه پدافند هوایی ارسال کرد تا مجوز پرواز دریافت شود.

در این گزارش آمده است: “یکی از سامانه‌های پدافند هوایی تهران جابجا شده بود که منجر به تغییر موقعیت جغرافیایی و جهت این مجموعه شده بود.”

این سازمان اعلام کرده است که به دلیل اشتباه انسانی  پس از جابه‌جایی سامانه، تنظیمات دوباره آن انجام نشده و اقدامات الزامی پس از جابه جایی نیز انجام نشده است.

این به نوبه خود منجر به ایجاد خطا در هنگام شناسایی هواپیما به گونه ای شد که مجموعه پدافند هوایی آن را به عنوان هدفی که از جنوب غربی به سمت تهران در حرکت است تشخیص داد (از سمت عراق).  

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که این هواپیما از شمال غربی از تهران پرواز می کرد و نه از جنوب غربی به پایتخت ایران.

در عین حال، گزارش می گوید: در مورد هدف، تبادل داده بین مجموعه پدافند هوایی و مرکز صورت نگرفته است و این منجر به زنجیره دیگری از وقایع شده است که در آن اپراتور هواپیماها را به عنوان هدف دشمن معرفی می کند و بدون دریافت پاسخ از مرکز هماهنگی پدافند هوایی، اولین موشک را به سمت هواپیما پرتاب می کند و پس از آن دومی را هم به همین ترتیب.

یادآور می‌شود که هواپیمایی بین المللی بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ اوکراین در پرواز به سمت کیف اندکی پس از ترک فرودگاه تهران در تاریخ ۸ ژانویه سقوط کرد. ۱۷۶ نفر جان باختند: شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد و افغانستان.

سپاه پاسداران ایران در ۱۱ ژانویه گفت که به بوئینگ اوکراینی به طور تصادفی شلیک شده و عامل انسانی مقصر آن بوده است: هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز کرد و با هدف دشمن یعنی موشک کروز اشتباه گرفته شد. در همین زمان، ایران خاطرنشان کرد که آنها انتظار حمله از آمریکا را داشتند و به همین دلیل سیستم‌های پدافند هوایی این کشور در آماده باش کامل قرار داشتند. 

منبع: اسپوتنیک

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟