سال 2016 با 14 خبرنگار کشته شده، خونین ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان بوده است

  • انتشار: ۹ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 16577

دیدبان حمایت از رسانه های آزاد یا نی می گوید که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است و سال 2016 خونین ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان بوده است.

دفتردیدبان حمایت از رسانه های آزاد یا نی گزارش سالانه خود را امروز پنجشنبه(۹جدی) در مورد خشونت علیه خبرنگاران ارایه کرد.

این دیدبان سال ۲۰۱۶ را خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان عنوان کرده‌ می‌گوید که در این سال ۱۴ خبرنگار به قتل رسیده است.

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی در نشست ارایه گزارش سالانه این نهاد گفت که ۴۱۵ مورد خشونت در سال ۲۰۱۶ علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است

وی تاکید کرد که از این میان میان ۱۴ خبرنگار و کارمند رسانه ا‌ی به قتل رسیده و ۲۳ خبرنگار زخمی شده است.

آقای خلوتگر افزود که در سال جاری ۴۳ مورد لت و کوب، ۳۳۸ مورد تهدید و ۳۳ مورد بازداشت کوتاه مدت بوده به ثبت رسیده است.

او گفت که بیشترین رقم خشونت‌ علیه خبرنگاران درسال ۲۰۱۶ از سوی گروه طالبان صورت گرفته است.

خلوتگر تصریح کرد:” ۳۲۶ مورد در سال ۲۰۱۶ از سوی طالبان صورت گرفته است.

خلوتگر همچنین افزود که ۶۴ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از سوی نهادهای دولتی صورت گرفته است؛ در حالیکه ۲۶۶ مورد خشونت از سوی افراد ناشناس بالای خبرنگاران اعمال شده است.

خلوتگر، افزایش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران را یک چالش بزرگ در برابر کار رسانه ا‌ی کشورعنوان کرده گفت:”از دولت افغانستان می خواهیم که براساس قوانین نافذه کشور از رسانه ها و خبرنگاران حمایت کرده و عاملان خشونت علیه خبرنگاران را بازداشت و به پنجه قانون بسپارند.”

از جمع خبرنگاران زنی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند ۴۳ درصدشان گفته‌اند خانواده‌های شان از قضیه باخبر است اما متباقی از ترس، ممانعت برای کار، خانواده‌شان را از این خشونت‌ها بی‌خبر گذاشته‌اند.

به اساس معلومات دفتر نی، در این کشور، ۱۱۷ تلویزیون فعال، ۱۲ تلویزیون غیرفعال، ۲۱۲ رادیو فعال، ۱۶ رادیو غیرفعال، ۸۲۴ رسانه چاپی فعال و ۴۴ رسانه چاپی غیرفعال و یازده وب‌سایت فعال وجود دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟