سازمان ملل: نامزدان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرند

  • انتشار: ۲۶ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 72396

تادامیچی یاماموتو شب گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و هواداران‌شان خواست که نتایج انتخابات را بپذیرند.

یاماموتو به اعضای شورای امنیت گفت که امیدوار است نتیجه ابتدایی انتخابات افغانستان درآینده نزدیک اعلام شود. او افزود: من از همه طرف‌های دخیل در انتخابات می‌خواهم که اجازه دهند، نهادهای انتخاباتی مسئولیت‌های شان را به شمول رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی انجام دهند. از نامزدها و حامیان شان می‌خواهم که پس از رسیدگی قانونی به شکایت‌های انتخاباتی، نتیجه را بپذیرند.

وی بیان داشت: انتخابات ریاست جمهوری که به تاریخ 28 سپتامبر برگزار شد نسبت به انتخابات گذشته در افغانستان بهبود قابل ملاحظه و شفافیت بیشتری داشته است، به بیان وی استفاده از دستگاه‌های شناخت بایومتریک رای دهندگان در تشخیص و جلوگیری از تقلب تا حد زیادی موثر بوده است و مکانیزم‌های جدید بررسی پروسه، نهادهای مدیریتی انتخاباتی را به تشخیص و از بین بردن رای های تقلبی قادر ساخت.

با این حال او گفت که این پروسه انتخاباتی بدون مشکل نبوده است. قرار بود که نتایج ابتدایی به تاریخ 19 اکتوبر اعلام شود اما به تعویق افتاد. یاماموتو افزود که دلیل اصلی تاخیردراعلام نتایج این است که از شفافیت و اعتبار روند انتخاباتی تا حد امکان اطمینان حاصل شود.

نماینده ملل متحد در جلسه شورای امنیت از تمام دست اندرکاران خواست تا اجازه دهند که نهادهای انتخاباتی به صورت کامل مسئولیت شان را به شمول رسیدگی به تمام شکایات از طریق راه های قانونی و رسمی، انجام دهند.

یاماموتو علاوه بر ارائه معلومات در مورد پروسه انتخابات ریاست جمهوری از پیشرفت‌ها در بخش‌های حقوق بشر، توانمند سازی زنان و وضعیت بشری صحبت نمود. او در مورد وضعیت ناگوار زندگی شمار زیادی از افغان و هزینه بشری جنگ افغانستان که هنوز هم باعث وارد آمدن تلفات زیادی به افراد ملکی می‌شود نیز سخنرانی کرد.

یاماموتو همچین اظهار داشت: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هر چه که باشد، صلح موضوع فوق العاده مهمی برای اداره جدید خواهد بود. وی افزود: حتی در حالیکه در انتظار نتایج هستیم، تلاش ها برای صلح متوقف نشده اند.

وی تاکید کرد که تلاش‌ها نشان دهنده اشتیاق شدید همه، مخصوصا مردم أفغانستان برای صلح می باشد.

یاماموتو همچنین تاکید کرد که ملل متحد به کارش با تمام همکاران افغان و بین المللی دخیل برای رسیدن به صلح، ثبات و رفاه در افغانستان، ادامه می‌دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟