سازمان ملل متحد برای تامین امنیت خود به طالبان دستمزد می دهد

  • انتشار: ۱ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 125468
سازمان ملل

سازمان ملل متحد برای تامین امنیت تاسیسات خود در افغانستان ۶ میلیون دالر به طالبان پیشنهاد کرده است.

این پیشنهاد از سوی مقام های سازمان ملل متحد به منظور حفاظت از تاسیسات این سازمان به وزارت امور داخله طالبان پیشنهاد کرده است.

این در حالی است سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله طالبان زیر تحریم سازمان ملل متحد و امریکا قرار دارد.

رویترز ادعا کرده که در این مورد به اسنادی دست یافته و نیز یک منبع آگاه این موضوع را تأیید کرده است.

طبق این سند، پول پیشنهادی به عنوان دستمزد ماهانه به نیروهای طالبان که از تأسیسات سازمان ملل متحد محافظت می‌کنند، در سال آینده داده خواهد شد. همچنین براساس توافقنامه توسعه یافته با دولت سابق افغانستان، برای نیروهای طالبان هزینه غذایی ماهانه نیز کمک می‌شود.

این طرح نشان‌دهنده تداوم ناامنی در افغانستان پس از تسلط طالبان، خروج امریکا و سقوط دولت پیشین و نیز کمبود بودجه حکومت طالبان به دلیل قطع‌ کمک‌ها است.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، در ایمیلی در پاسخ به سوالات رویترز نوشته است: “سازمان ملل متحد به عنوان یک کارفرما وظیفه دارد که ظرفیت کشورهای میزبان را در شرایطی که پرسنل سازمان ملل در مناطق ناامن کار می‌کنند، تقویت و در صورت لزوم تکمیل کند.”

او گفته که بودجه یومانا، یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد  در دست بررسی است و یوناما مطابق با رژیم‌‌های تحریمی سازمان ملل متحد کار می‌کند.

در سندی که رویترز براساس آن گزارش تهیه کرده، آمده؛ چهار میلیون دالر برای تأمین امنیت در سال ۲۰۲۲ توسط ۲۰ نهاد مرتبط به سازمان ملل که در افغانستان فعالیت می‌کند، تهیه شده‌است.

توافقنامه‌ای نیز با دولت سابق افغانستان وجود داشته که براساس آن سازمان ملل متحد به وزارت امور داخله در بدل محافظت از تأسیساتش پول می‌داد.

به همین ترتیب، بخشی بزرگی از چهار میلیون دالر برای دستمزد ماهانه به مقدار ۲۷۵ تا ۳۱۲ دالر و نیز کمک هزینه غذایی ماهانه ۹۰ دالر، هزینه می‌‌شود. این پول در گذشته در اطراف پرداخت می‌شد، اما اکنون در کابل نیز هزینه خواهد شد.

در گزارش آمده که یوناما نزدیک به دو میلیون دالر اضافی را برای “خدمات مشابه” خارج از بودجه امنیتی همراه با سایر نهادهای سازمان ملل متحد هزینه می‌کند.

این سند افزوده است که یوناما نزدیک به ۲ میلیون دالر اضافی را برای خدمات مشابه خارج از بودجه امنیتی مشترک با سایر آژانسهای سازمان ملل هزینه خواهد کرد.

سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است که چنین وجوهی به صورت مستقیم به گیرند‌گان پرداخت می‌شود، بدون دخالت مقام‌های طالبان.
تاکنون طالبان این مورد چیزی نگفته‌اند.

این در حالی است که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و معاون رهبر طالبان از جمله افراد تحت تحریم امریکا و سازمان ملل است.
همچنین پولیس فدرال امریکا جایزه بازداشت او را که رهبری شبکه حقانی را نیز بر عهده دارد، ۱۰ میلیون دالر تعیین کرده‌است.

امریکا می‌گوید که حقانی به القاعده نزدیک است، اما طالبان بارها گفته‌اند که شبکه حقانی نامی است که آژانس‌های اطلاعاتی غربی روی بخشی از افراد آن‌ها نهاده‌اند تا تفرقه ایجاد کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟