سازمان ملل: طالبان تهدید تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست را جدی بگیرند

  • انتشار: ۱۶ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 134142

رامز الاکبروف،‌ معاون هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان می‌گوید که مردم این کشور بر پرتگاه تغییرات اقلیمی ویرانگر ایستاده اند و حکومت فعلی در افغانستان تهدیدهای ناشی از آن را باید جدی بگیرد.

آقای الاکبروف که در کنفرانس تغییرات اقلیمی ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد در مصر صحبت می‌کرد، گفت که افغانستان در حال حاضر مستعد بلایای طبیعی مکرر است که باعث تلفات و خسارات جانی، معیشت، خانه‌ها و زیرساخت‌ها می‌شود.

به گفتۀ معاون هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان، تهدیدات موجود توام با وابستگی افغان‌ها به معیشت زراعتی، اکوسیستم شکنند افغانستان، تخریب حاد محیط زیست، توسعه ضعیف اجتماعی-اقتصادی و تاثیر بیش از چهار دهه جنگ، پایه و اساس آسیب‌پذیری شدید اقلیمی را در این کشور ایجاد کرده است.

الاکبروف افزود: «من اداره حاکم افغانستان را تشویق می‌کنم که تهدید تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست را جدی بگیرد و از تنوع زیاد افغانستان برای گرد هم آوردن همه اقشار جامعه افغانستان برای مقابله با این تهدیدها استفاده کند.»

این در حالی است که افغانستان قبلاً شاهد چندین سال خشکسالی بوده است و سیلاب‌های مدهش سال روان و زلزلۀ شدید در جنوب شرق این کشور در ماه جون به گفتۀ این مقام سازمان ملل متحد جوامع را در سراسر مناطق روستایی ویران کرده و تصویری از آنچه احتمالاً در راه است، ارایه کرد.

به گفتۀ آقای الاکبروف، این مردم عادی افغانستان اند که بیشترین آسیب را در هنگام وقوع شوک‌های اقلیمی می‌بینند. و این ویرانگر است که آسیب‌پذیرترین افغان‌ها بار بار فجایع طبیعی را متحمل می‌شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟