سازمان ملل: بیش از ۴۰۰ میلیون تُن پلاستیک سالانه در جهان تولید می‌شود

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 141412

سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی محیط زیست با ابراز نگرانی از آلودگی هوا در سطح جهان گفته است که سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تُن پلاستیک تولید می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز دوشنبه، ۵ می، با تاکید بر اهمیت مهار پیامدهای فاجعه‌بار زباله‌های پلاستیکی گفته است که برخی از مذاکره کنندگان بین‌المللی به تدوین پیش‌نویس معاهده‌های محو آلوده‌گی پلاستیکی در سطح جهان تا ماه نوامبر سال جاری، متعهد شده‌اند.

وی تصریح کرده است: «هر روز، معادل بیش از دو هزار موتر بزرگ زباله پر از پلاستیک به اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های ما ریخته می‌شود.»

دبیرکل سازمان ملل، در عین حال، از پیشرفت‌هایی در زمینه جلوگیری از آلودگی محیط زیست در سطح جهان خبر داده و گفته است که گفت‌وگوهایی را با ۱۳۰ کشور به هدف ایجاد یک قانون الزامی از هفته گذشته آغاز کرده‌اند.

گزارش جدید برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP)، نشان می‌دهد که آلودگی پلاستیکی را می‌توان تا سال ۲۰۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش داد.

تخمین زده می‌شود که هر فرد در سیاره زمین، بیش از ۵۰ هزار ذره پلاستیکی در سال مصرف می‌کند.

با این همه، دو کارشناس سازمان ملل گفته‌اند که جهان باید با آلودگی پلاستیکی که حقوق بشر را تهدید می‌کند، مبارزه کند.

این نگرانی‌ها از سوی سازمان ملل متحد در حالی مطرح شده که از امروز، ۵ می، همه‌ساله به‌عنوان روز محیط زیست در جهان بزرگداشت می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟