سازمان ملل از افزایش بی‌سابقه تلفات غیرنظامیان در افغانستان خبر داد

  • انتشار: ۲۶ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 26527

سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرده که تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان در نیمه نخست ۲۰۱۷ به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.
در شش ماه اول سال جاری میلادی در این کشور ۱۶۶۲ غیرنظامی کشته و بیش از ۳۵۸۱ تن دیگر زخمی شده‌اند. این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۲ درصدی را نشان می‌دهد.
در گزارش سازمان ملل آمده است که عامل ۶۷ درصد از تلفات غیرنظامیان شورشیان مخالف دولت هستند که از این جمله عامل ۴۰ درصد این تلفات بمب کنار جاده بوده است.
دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) که از سال ۲۰۰۹ شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان را ثبت می‌کند، می‌گوید ۲۰ در صد از این غیرنظامیان در کابل کشته یا زخمی شده‌اند.
شمار بیشتر این تلفات به حمله ماه جوزا/خرداد در کابل،پایتخت افغانستان مرتبط است.
در این حمله در اثر انفجار یک بمب جاسازی شده در یک تانکر، دست کم ۱۵۰ غیرنظامی کشته شده و ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. حمله انتحاری کابل مرگبارترین رویدادی است که توسط یوناما از سال ۲۰۰۱ به این طرف به ثبت رسیده است.
از نظر یوناما، غیرنظامی کسی است که به صورت فعال در امور نظامی اشتغال ندارد. ماموران پلیس و کارمندان اداره امنیت ملی افغانستان شامل این تعریف نمی‌شوند.
تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفت استفاده دوامدار و بی‌رویه و غیر قانونی از مواد انفجاری و بمب‌های کنار جاده “مایه تأسف” بوده و بکارگیری از آن باید بلافاصله متوقف شود.
جزئیات منتشر شده سازمان ملل از تلفات غیرنظامیان در شش ماه اول ۲۰۱۷ در افغانستان
پیش از این کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر گزارش سالانه خود اعلام کرده بود که آمار تلفات غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها در سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۱۲درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است.
به اساس گزارش این نهاد، در جریان سال ۱۳۹۵ خورشیدی در افغانستان ۲۸۲۳ غیرنظامی کشته و ۷۷۸۵ غیر نظامی دیگر زخمی شدند.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت که گروه‌های شورشی عامل حدود ۶۷ درصد از قربانیان غیرنظامی و نیروهای دولتی و بین‌المللی مسئول ۱۴ درصد از مجموع این قربانیان بوده‌اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟