سازمان مستقل خانه آزادی: افغانستان فاقد آزادی های مدنی و سیاسی است

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 35690

سازمان مستقل خانه آزادی یا فریدم هاوس در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت آزادی های سیاسی و مدنی در کشورهای گوناگون جهان، افغانستان را در جمله کشورهایی دانسته که فاقد آزادی های مدنی است.

موسسۀ فریدم هاوس (خانۀ آزادی) در گزارش تازۀ سالانه اش، افغانستان را در زمرۀ کشور های فاقد آزادی قلمداد کرده و نیز گفته است که در جریان یک سال آینده به وضعیت آزادی ها در افغانستان، دقت ویژه صورت گیرد.

در گزارش سالانۀ فریدم هاوس، افغانستان با داشتن ۲۶ امتیاز از معیار صد امتیاز، در زمرۀ کشور های فاقد آزادی ها نشان داده شده است. فریدم هاوس، میزان آزادی های مدنی و سایر آزادی های دموکراتیک در جهان را می سنجد.

در گزارش آمده است که پیشاپیش انتخابات پارلمانی افغانستان، ائتلاف های مخالف سیاسی به وضوح شکل می گیرند، اما آمادگی ها برای انتخابات وجود نداشته و معلوم نیست که طبق پلان، امسال انتخابات صورت گیرد یا خیر.

این گزارش در حالی به نشر می رسد که دو روز قبل نمایندگان مجلس طرح با اکثریت آرا طرح جدید قانون تجمعات و اعتراض‌ها را رد کرد. این طرح با مخالفت جامعه مدنی افغانستان روبرو شده بود، آنان این طرح را استبدادی می خوانند.

این طرح که از سوی اشرف غنی رئیس جمهور پیشنهاد شده بود، اعتراض و راهپیمایی ها را محدود می کرد.

رده بندی آزادی‌ها از یک تا هفت (۷ – ۱) در نظر گرفته شده که ردیف «یک» از آن کشورهای بسیار آزاد و «هفت» ویژه کشورهایی است که آزادی‌های مدنی و سیاسی به هیچ روی در آنها مراعات نمی شود.

سازمان «خانه آزادی» در گزارش «آزادی در جهان در سال ۲۰۱۸» هشدار داده در حالی‌که دولت دونالد ترامپ در حال کناره‌گیری از نقش راهبردی آمریکا است، و روسیه و چین در حال بهره‌بردن از شرایط، دمکراسی با خطری جدی روبه‌رو شده‌است.«

خانه آزادی (فریدم هاوس) در گزارش خود ، می‌گوید «دمکراسی با جدی‌ترین خطر طی دهه‌های گذشته روبه‌رو شده‌است.

مایکل آبراموویتز، رئیس این سازمان، می‌گوید: پایه‌های دمکراسی، از جمله ضمانت به حق انتخاب آزاد و عادلانه، حقوق اقلیت‌ها، آزادی مطبوعات، و حکومت قانون، در سراسر جهان با تهدید روبه‌رو شده‌است.

به گفته «خانه آزادی» سال ۲۰۱۷، دوازدهمین سال پیاپی بود که شاخص آزادی در ۷۱ کشور جهان رو به کاهش گذاشت.

این نهاد می‌افزاید «موضوع مهم در سال ۲۰۱۷ عقب‌نشینی ایالات متحده، چه به‌عنوان نمونه و چه به‌عنوان یک پیش‌رو در زمینه دمکراسی بود».

این سازمان مدافع آزادی‌های سیاسی و حقوق بشر، که بودجه آن توسط دولت ایالات متحده تامین می‌شود، می‌گوید: طی هفت سال گذشته، کاهشی آهسته در زمینه حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی را در آمریکا ردیابی کرده‌است.

خانه آزادی با اشاره به واکنش‌های رسانه‌ها در پاسخ به «حملات بی‌سابقه رئیس‌جمهوری ترامپ»، هشدار داده این نهادها ممکن است در نهایت، و در پی حملات آقای ترامپ، ضعیف‌تر شوند: «آنچه به‌طور جدی بر سلامت دمکراسی در آمریکا، و موقعیت این کشور در جهان، تاثیر می‌گذارد».

«فریدم هاوس» همچنین می‌گوید «دولت‌های خودکامه» در روسیه و چین، «از عقیب‌نشینی دمکراسی‌های پیش‌رو، بهره می‌برند»؛ آن‌ها «خارج از مرزهای خود دست به اقداماتی زده‌اند که سازمان‌های قانون‌محور، ابراز عقیده مخالف، و مناظره‌ای آزاد» را با تهدید روبه‌رو کرده‌است.

مایکل آبرامووتیز می‌گوید دولت ترامپ «اجماع سیاسی ۷۰ سال گذشته را به‌روشنی نقض کرده» و دمکراسی را به‌عنوان «نیروی محرک در سیاست خارجی آمریکا» کنار گذاشته‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟