ساختمان فورت ناکس امریکا؛ امن ترین نقطه در جهان

  • انتشار: ۲۷ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 107925

ساختمان فورت ناکس در ایالات متحده امریکا از جمله ساختمان های به شدت حفاظت شده در دنیا می باشد. سال های پیش اسرار مهمی در مورد این ساختمان منتشر شده که تعجب بسیاری را برانگیخت.

ساختمان فورت ناکس
ساختمان فورت ناکس

برای آشنایی بیشتر با ساختمان فورت ناکس با ما در خواندن این مطلب همراه باشید:

ساختمان فورت ناکس، بزرگترین مرکز نگهداری طلا

نکته مهمی که سبب اهمیت ساختمان فورت ناکس در امریکا شده ذخایر عمده طلا در این ساختمان می باشد. دولت ایالات متحده امریکا طلای زیادی دارد که در این ساختمان نگهداری می شود.

اولین مرکز مهم نگهداری طلای دولت امریکا بانک فدرال این کشور در منهتن است. ساختمان فورت ناکس دومین مرکز نگهداری طلای دولت ایالات متحده به شمار می رود.

براساس اطلاعات به بیرون درز کرده در حدود ۱۴۷ میلیون شمش طلا در این ساختمان نگهداری می شود و طبیعی ست که از این ساختمان به شدت محافظت گردد.

محل فورت ناکس در امریکا

ساختمان فورت ناکس در سال ۱۹۳۶ توسط ارتش ایالات متحده امریکا ساخته شد. در سال ۱۹۳۷ شمش های طلا با استفاده از قطارهای مخصوص به این مکان منتقل و توسط تیپ پیاده ارتش امریکا محافظت شد.

ساختمان فورت ناکس به افتخار هنری ناکس اولین وزیر جنگ ایالات متحده امریکا نامگذاری شد. فورت ناکس در اصل پایگاه ارتش امریکا در منطقه کنتاکی ست و مساحت آن به ۱۰۹ هزار هکتار می رسد.

وجود تعداد انبوهی از شمش های طلا در این ساختمان آن را به یکی از به شدت محافظ شده ترین ساختمان ها در دنیا تبدیل کرده است.

ساختمان فورت ناکس

هزینه ساخت ساختمان فورت ناکس

ساختمانی به این عظمت و با این درصد بالای امنیت طبیعات می بایست هزینه بالایی برای ساخت برده باشد. در ساخت این ساختمان از ۴۲۰۰ قطعه بتنی، ۱۶ هزار فوت مکعب گرانیت، ۷۵۰ تن فولاد تقویت شده و ۶۷۰ تن سازه فولادی استفاده شده است.

در سال ۱۹۳۰ ساخت این ساختمان حفاظت شده حدود ۵۶۰ هزار دلار هزینه برد که به نرخ امروی مبلغی در حدود ۱۰ میلیون دلار می شود. سقف این سازه غول پیکر ضد بمب است و دروازه های ورودی حدود ۲۰ تن وزن دارد.

ابزارهای قوی مکانیکی شامل مته ها قوی و انواع مواد انفجاری روی درب های ورودی و دیوارهای این ساختمان تاثیری ندارد.  

اسرار طلایی فورت ناکس

ساختمان فورت ناکس با این عظمت که بزرگترین محل نگهداری شمش های طلای دولت امریکا می باشد بدون شک به آسانی در معرض دید هر کسی قرار نمی گیرد. انسان های کمی از این ساختمان دیدن کرده اند.

همان طور که گفته شد مقامات امریکایی کمی شانس بازدید از فورت ناکس را پیدا کرده اند. اولین رئیس جمهور ایالات متحده امریکا که توانست از این ساختمان دیدن کند، فرانکلین بود.

هفت سال پس از ساخت این ساختمان فرانکلین در سال ۱۹۴۳ برای بازدید از این سازه بزرگ و افتخار آمیز به این ساختمان پا گذاشت و از تماشای دیوارهای تیتانیوم و طاق طلای آن لذت برد.

وی پس از بازدید از این سازه عظیم الجثه و حفاظت شده آن را ساختمانی باور نکردنی خواند.  

ساختمان فورت ناکس
ساختمان فورت ناکس

نگهداری اسناد باارزش در جریان جنگ جهانی دوم

ساختمان فورت ناکس علاوه بر محلی برای نگهداری شمش های طلای دولت امریکا به عنوان مکانی برای نگهداری اسناد مهم دو طرف جنگ در جریان جنگ جهانی دوم نیز مورد استفاده قرار گرفت.

اسناد مهم چون «اعلامیه های استقلال، منشور قانون اساسی و اسناد مهم دیگری از این دست در جریان جنگ جهانی دوم از ترس حمله دشمن به پایتخت به این مکان جابه جا شد.

اسناد مهم نگهداری شده در این ساختمان در آن زمان تنها متعلق به دولت امریکا نبود بلکه کشورهای دیگر درگیر جنگ نیز می توانستند اسناد مهم خود را در این مکان نگهداری کنند.

یکی از این اسناد و اشیاء مهم تاج پادشاهی مجارستان است. در جریان جنگ جهانی دوم احتمال داشت کشور مجارستان توسط نازی ها غارت شود.

بنابراین تاج پادشاهی  این کشور به فورت ناکس منتقل شد. در سال ۱۹۷۸ تاج پادشاهای مجارستان توسط هیات مخصوصی به رهبری وزیر خارجه امریکا به مجارستان بازگردانده شد.

ساختمان فورت ناکس در طول تاریخ محلی برای نگهداری اسناد مهمی بود که امنیت آنها برای دولت ایالات متحده و دیگر دولت های درگیر جنگ اهمیت خاصی داشت.

محل ذخیره تریاک و مورفین

یکی از نکات جالب توجه دیگر در مورد ساختمان فورت ناکس باید دانست نگهداری مقادیر زیادی مورفین و تریاک در آن در طول دوران جنگ سرد است.

ارتش ایالات متحده امریکا در جریان جنگ سرد برای اینکه از لحاظ مورفین و داروهای ضد درد با کمبود مواجه نشود، مقادیر زیادی تریاک و مورفین را در سال ۱۹۵۵ به این ساختمان منتقل نمود.

این اقدام نوعی عمل پیشگیرانه در صورت قطع منابع خارجی به شمار می رود. هنوز هم این ذخایر مورفین و تریاک در کنار ذخایر عظیم طلا در این ساختمان نگهداری می شود.

به هر صورت اینک که ساختمان فورت ناکس در امریکا را شناختید از شگفتی این سازه بتنی و فولادی لذت می برید. شمش های انبوه دولت امریکا پس از بانک فدرال در منهتن در این ساختمان نگهداری می شود.

این حجم از طلا توسط تیپ پیاده ارتش امریکا محافظت می گردد. طلاهای نگهداری شده در این ساختمان نوعی پشتوانه برای دولت این کشور به حساب می آید و تاهنوز خیلی وارد سیستم مالی و ارزی ایالات متحده امریکا نشده است.

جالب است بدانید که این مقدار شمش طلا تنها بخش کوچکی از از ثروت دولت امریکا به شمار می رود و بخش عمده ثروت دولت امریکا از کانال درآمدهای کلان آن تأمین می گردد.

ساختمان فورت ناکس چنان مستحکم و غیرقابل نفوذ ساخته شده که حتی بمب های قوی هم نمی تواند آن را منفجر کند. این ساختمان به شدت محافظت شده به راحتی در معرض دید مقامات قرار نمی گیرد و تنها یکی از روسای جمهور امریکا فرصت بازدید از این ساختمان اسرار آمیز را پیدا  نمود.