زیارت آل یاسین بهمراه متن، قرائت صوتی دلنشین و…

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78051

زیارت آل یاسین یکی از مشهور ترین زیارات وارده برای امام زمان علیه السلام است که در بسیاری از کتب روایی معتبر شیعه وارد شده است. در این مقاله به بیان جزئیاتی درباره زیارت آل یاسین و همچنین ذکر متن و ترجمه این زیارتنامه خواهیم پرداخت.

این زیارتنامه شریف در واقع توقیعی از سوی امام زمان علیه السلام است که به ابو جعفر محمد بن عبدالله حمیری قمی نوشته شده است. برای روشن تر شدن این مطلب لازم است ذکر کنیم که امام زمان علیه السلام در زمان غیبت صغری با برخی از خواص اصحاب خود نامه نگاری هایی داشتند که این نامه ها به «توقیع» معروف شده اند. یکی از کسانی که نامه نگاری های فراوانی از او با امام دوازدهم ما شیعان نقل شده ابو جعفر محمد بن عبدالله حمیری قمی است که یکی از آن توقیعات زیارت آل یاسین را در بر دارد.

زیارت آل یاسین

محتوای کلی زیارت آل یاسین چیست؟

همانطور که گفته شد این زیارتنامه مخصوص امام زمان علیه السلام است و حاوی چندین سلام با عناوین مختلف که هر کدام به یکی از ابعاد وجود مبارک امام زمان (عج) اشاره دارد می باشد.

همچنین زیارت آل یاسین به برخی از عقاید مهم شیعیان از جمله توحید، نبوت، امات دوازده جانشین برحق پیامبر و همچنین مسائل مهمی همچون رجعت، نکیر و منکر، صراط و … اشاره کرده است.

اعتقاداتی که در زیارت آل یاسین وارد شده همه در زمره عقاید بسیار مهم و ضروری شیعیان محسوب می شوند که اعتقاد به آنها واجب و ضروری می باشد.

علما تصریح دارند که زیارت آل یاسین یکی از بهترین زیارت نامه هایی است که می توان برای امام زمان علیه السلام قرائت کرد. این زیارتنامه را می توان در هر وقتی خواند.

منظور از آل یاسین چیست؟

این زیارتنامه شریف با عبارت «سَلامٌ عَلَى آلِ یس» آغاز می شود و اسم زیارتنامه هم «آل یاسین» است، اما آیا تا به حال توجه کرده اید که منظور از آل یاسین چیست؟

علما و مفسرین می گویند منظور از «یاسین» که سوره ای نیز به این نام داریم، وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است و به همین ترتیب، آل یاسین نیز اشاره به اهل بیت مطهر رسول خاتم علیهم السلام دارد.

همچنین برخی از قراء، آیه ۱۳۰ سورۀ صافّات (سَلَامٌ عَلَى إِلْ یَاسِینَ) را به مد الف یعنی «آل یاسین» خوانده اند که در این صورت معنای این آیه نیز این می شود: «سلام بر اهل بیت پیامبر». البته قرائت مشهور این آیه را «إِلْ یَاسِینَ» خوانده است که منظور حضرت الیاس علیه السلام می باشد.

با این حال، منظور از آل یاسین در این زیارت آل یاسین ، اهل بیت مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشد.

صوت زیارت آل یاسین

متن و ترجمه زیارت آل یاسین

سَلامٌ عَلَى آلِ یس السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ وَ دَیَّانَ دِینِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَلِیفَهَ اللَّهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ وَ دَلِیلَ إِرَادَتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ

سلام بر خاندان یس، سلام بر تو‌ای دعوت‌کننده به سوی خدا و آگاه به آیاتش، سلام بر تو‌ای باب خدا و سیاستمدار دینش، سلام بر تو‌ای خلیفه خدا و یاور حقّش، سلام بر تو‌ای حجّت خدا و راهنما به سوی اراده‌اش، سلام بر تو‌ای تلاوت‌کننده کتاب خدا و تفسیرکننده‌اش.

السَّلامُ عَلَیْکَ فِی آنَاءِ لَیْلِکَ وَ أَطْرَافِ نَهَارِکَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّهَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَهُ الْوَاسِعَهُ وَعْدا غَیْرَ مَکْذُوبٍ

سلام بر تو در تمام ساعات شب و روز، سلام بر تو‌ای بجا مانده خدا در زمینش، سلام بر تو‌ای پیمان خدا که آن را برگرفت و محکمش کرد، سلام بر تو‌ای وعده خدا که آن را ضمانت نمود، سلام بر تو‌ ای پرچم برافراشته و دانش سرریز، و فریادرس و رحمت گسترده و وعده بی‌دروغ.

السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقُومُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْعُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَیِّنُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ، السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِی السَّلامُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَى وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْمَأْمُونُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ السَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوَامِعِ السَّلامِ

سلام بر تو هنگامی که برمی‌خیزی، سلام بر تو زمانی که می‌نشینی، سلام بر تو وقتی که می‌خوانی و بیان می‌کنی، سلام بر تو هنگامی که نماز می‌خوانی و قنوت به جا می‌آوری، سلام بر تو زمانی که رکوع و سجود می‌نمایی، سلام بر تو وقتی که تهلیل و تکبیر می‌گویی، سلام بر تو هنگامی که سپاس و استغفار می‌نمایی، سلام بر تو زمانی که صبح و شام می‌کنی، سلام بر تو در شب هنگامی که می‌پوشاند و در روز وقتی که آشکار می‌شود، سلام بر تو‌ ای پیشوای امین، سلام بر تو‌ای پیش نهاده آرزو شده، سلام بر تو به همه سلام‌ها.

أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنِّی أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ لا حَبِیبَ إِلا هُوَ وَ أَهْلُهُ وَ أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنَّ عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَ الْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ حُجَّهُ اللَّهِ

تو را گواه می‌گیرم‌ای مولایم، که گواهی می‌دهم معبودی جز خدا نیست، یگانه است و شریکی ندارد و محمد بنده و فرستاده اوست، محبوبی جز او و اهل بیتش نیست و تو را گواه می‌گیرم‌ای مولایم، بر اینکه علی امیر مؤمنان و حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر، و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی، حجّت‌های خدایند و گواهی می‌دهم که تو حجّت خدایی،

أَنْتُمْ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ أَنَّ رَجْعَتَکُمْ حَقٌّ لا رَیْبَ فِیهَا یَوْمَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْراً وَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ أَنَّ نَاکِراً وَ نَکِیراً حَقٌّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ أَنَّ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِرْصَادَ حَقٌّ وَ الْمِیزَانَ حَقٌّ وَ الْحَشْرَ حَقٌّ وَ الْحِسَابَ حَقٌّ وَ الْجَنَّهَ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ الْوَعْدَ وَ الْوَعِیدَ بِهِمَا حَقٌّ

شما آغاز و انجام هستید، و همانا بازگشت شما حق است، تردیدی در آن نیست، روزی که کسی را ایمانش سود نبخشد، که پیش از این ایمان نیاورده بود یا در ایمانش کسب خیری نکرده بود، و گواهی می‌دهم که مرگ و ناکر و نکیر و زنده شدن و برانگیختن و صراط و کمینگاه و میزان و گردآوردن و حساب و بهشت و دوزخ و وعده تهدید به هر دو حق است

یَا مَوْلایَ شَقِیَ مَنْ خَالَفَکُمْ وَ سَعِدَ مَنْ أَطَاعَکُمْ فَاشْهَدْ عَلَى مَا أَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ وَ أَنَا وَلِیٌّ لَکَ بَرِی ءٌ مِنْ عَدُوِّکَ فَالْحَقُّ مَا رَضِیتُمُوهُ وَ الْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ وَ الْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَ الْمُنْکَرُ مَا نَهَیْتُمْ عَنْهُ فَنَفْسِی مُؤْمِنَهٌ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ بِکُمْ یَا مَوْلایَ أَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُمْ وَ نُصْرَتِی مُعَدَّهٌ لَکُمْ وَ مَوَدَّتِی خَالِصَهٌ لَکُمْ آمِینَ آمِینَ.

‌ای مولای من، بدبخت شد کسی که با شما مخالفت ورزید و خوشبخت شد کسی که از شما اطاعت کرد، پس گواه باش بر آنچه تو را بر آن گواه گرفتم، و من دوست تو، و بیزار از دشمن توام، پس حق آن است که شما به آن خشنود شدید، و باطل آن است که شما از ان ناخشنود گشتید، و معروف آن است که شما به آن امر فرمودید، و منکر آن است که شما از آن نهی کردید، پس نهاد من مؤمن به خدای یگانه بی‌شریک، و به رسول او، و به امیر مؤمنان و به شماست‌ ای مولای من، به آغاز و انجام شما، و یاری‌ام برای شما آماده، و دوستی‌ام نسبت به شما بی‌آلایش است، اجابت فرما، اجابت فرما.