نماینده زنان معترض در نشست اسلو:

زنان معترض توسط طالبان شکنجه و کشته می شوند

  • انتشار: ۴ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 126720

نشست یک روزه هیات طالبان با نمایندگان زنان معترض و فعالان حقوق بشر افغانستان در اسلو، پایتخت ناروی برگزار شد.

در این نشست هدا خموش، نماینده زنان معترض در سخنرانی خود خواستار رهایی زنان معترض از بند طالبان شده و همچنین تاکید کرد که زنان افغانستان حقوق برابر می‌خواهند.

خموش در سخنرانی خود گفت: طالبان با گرفتن کابل «یک رژیم جناحی و یکدست را با ترور و زور و با به‌حاشیه‌بردن و حذف جمعی یک بخش بزرگ افغانستان ایجاد کرده‌اند.»

نماینده زنان معترض در نشست اسلو گفت که در طول پنج ماه اخیر، طالبان حقوق اساسی شهروندان را انکار، زنان را خانه‌نشین و آنان را از آموزش محروم کرده است.

خموش طالبان را متهم کرد که مخالفان‌ و نظامیان پیشین را سرکوب، قتل و شکنجه کرده و تبعیض نظام‌مند علیه اقوام غیرحاکم به راه انداخته‌اند.

او همچنین گفته است که عالیه عزیزی، مدیر سابق زندان زنان هرات بیش از پنج ماه است که ناپدید شده است.

خموش گفت: ده‌ها تن از جوانان در تاریخ ۷ و ۸ سپتامبر در بلخ برای اعاده‌ی حقوق و آزادی‌شان تظاهرات را به راه‌ انداختند و طالبان ۷۰ تن از معترضان از جمله ۴۰ دختر معترض را بازداشت کرد. زنان معترض شکنجه شده‌اند و بر برخی از آنان تجاوز شده است.

نماینده زنان معترض افغانستان در نشست اسلو گفت که یک هفته پس از بازداشت زنان معترض، اجساد هشت نفر از بازداشت شدگان در خیابان‌های شهر مزار شریف پیدا شده است. شماری از زنان بازداشت‌شده بعد از آزادی از زندان ترور شدند، اما از سرنوشت نُه تن از دختران بازداشت‌‌شده هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست و آنان همچنان ناپدید هستند.

او در ادامه به نمایندگی از زنان معترض خواسته‌های زنان را مطرح کرده و از امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان خواسته است که دستور بدهد که تمنا زریاب پریانی با سه خواهرش (زرمینه، شفیقه و کریمه)، پروانه ابراهیم‌خیل و عالیه عزیزی را فورا آزاد کنند و همچنین دروازه‌های مکاتب بدون قید و شرط باز گردد.

خموش گفته است که زنان افغانستان حقوق برابر می‌خواهند و طالبان و هیچ گروه دیگر صلاحیت محدودکردن حقوق اساسی آنان را ندارد. او پیشنهاد کرده است که تا ایجاد قانون اساسی جدید، برای اعاده و به رسمیت‌شناختن حقوق اساسی شهروندان، فصل دوم قانون اساسی قبلی اعاده شود.

روز شنبه هفته جاری هیاتی از طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان به ناروی سفر کرد تا در نشستی به مقامات برخی کشورهای خارجی و نمایندگان فعالان مدنی افغانستان شرکت کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟