زمان هضم غذا چقدر طول می کشد؟ مدت زمان هضم انواع غذاها

  • انتشار: ۱۲ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79769

زمان هضم غذا و دانستنی هایی که در این مورد وجود دارد قطعا به سلامتی ما کمک زیادی خواهد کرد. در زندگی امروزی که اکثر مردم مشکلات و دغدغه های کاری خود را دارند اکثرا وقت کافی را برای غذای خود اختصاص نمی دهند. عده ای یا اصلا وقت غذا خوردن ندارند و عده ای هم هر زمانی از روز که وقت کنند غذای خود را میل می کند و توجهی به ساعت مشخص ناهار و شام ندارند. بعضی افراد هم که حسابی گرفتار و مشغول هستند غذای خود را ایستاده و سرپا و با عجله میل می کنند طوری که از غذایی که می خورند چیزی متوجه نمی شوند. مشخص است که این افراد به مدت زمان هضم غذای خود نیز توجهی ندارند و به همین جهت ممکن است غذایی دیر هضم را در وعده ای بخورند که باید در آن وعده غذای زود هضم خورد و بالعکس.

زمان هضم غذا

در این مقاله برای شما بیان خواهیم کرد که زمان هضم غذا چقدر طول می کشد و هر غذایی چقدر زمان می برد تا از معده وارد روده شود. با ما همراه باشید.

هضم غذا چیست؟

هضم غذا فرایندی است که طی آن دستگاه گوارش غذا را به ذرات ریز تبدیل می کند و از طریق روزده به جریان خون منتقل می شود. هضم غذا نیز بستگی به غذایی دارد که مصرف می کنید. بعضی غذاها زود هضم و بعضی دیر هضم هستند که بهتر است ابتدا با غذاهای دیر هضم و زود هضم آشنا شویم.

غذاهای دیر هضم کدامند؟

منظور از غذاهای دیر هضم در واقع غذاهای سنگین می باشد که مدت زمان هضم آن طولانی می باشد مثل آبگوشت (دیزی)، انواع پلو، کباب و …

بهتر است مصرف غذاهای دیر هضم در وعده ظهر و برای ناهار باشد چرا که در طول روز فعالیت بیشتری دارید و انرژی بیشتری لازم دارید و همچنین سیستم گوارشی در وعده ظهر بسیار فعال است و فرایند زمان هضم غذا زودتر انجام می شود.

غذاهای زود هضم کدامند؟

منظور از غذاهای زود هضم غذاهای سبک می باشد که مدت زمان هضم آن نیز کمتر است.بهتر است مصرف آن بیشتر در وعده صبحانه و شام باشد به خصوص برای افرادی که برای لاغری خود هستند. غذاهای زود هضم مثل سوپ، آش، نان و پنیر می باشد.

البته ممکن است به علت اینکه زمان هضم غذا با خوردن این غذاها کوتاه و سریع باشد احساس گرسنگی کنید چرا که این غذاها خیلی زود انرژی را زیاد کرده و سطح گلوکز را بالا می برد.

مدت زمان هضم غذا در معده

هر غذایی با غذای دیگر از لحاظ مدت زمان هضم متفاوت است. به همین جهت ما در چند بخش به بیان این موضوع می پردازیم.

مدت زمان هضم غذا «مواد گوشتی»

مدت زمان هضم مواد گوشتی مثل ماهی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد تا ماهی از معده به روده وارد شود.

مدت زمان هضم گوشت گاو (گوساله) سه ساعت طول می کشد تا گوشت گاو از معده به روده وارد شود.

گوشت گوسفند نیز ۴ ساعت زمان می برد تا از معده به روده وارد شود.

مدت زمان گوشت مرغ نیز یک و نیم الی دو ساعت می باشد تا از معده وارد روده شود.

مدت زمان هضم غذا «سبزیجات»

سبزیجات پخته شده مثل اسفناج و قرمه سبزی ۴۰ دقیقه طول می کشد از معده وارد روده شود.

سبزیجات خام مثل سبزی خوردم ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می برد تا از معده وارد روده شود.

سبزیجات نشاسته دار نیز مانند سیب زمینی یک و نیم تا دو ساعت طول می کشد از معده وارد روده شود.

مدت زمان هضم غذا «غلات»

مدت زمان هضم غلات مثل برنج دو ساعت زمان می برد تا از معده وارد روده شود.

مدت زمان هضم لبنیات مثل دوغ و ماست نیز دو ساعت طول می کشد.

مدت زمان هضم آجیل مانند گردو، پسته و بادام سه ساعت و آب نیز مستقیما از معده وارد روده می شود.

حال که با غذاهای زود هضم و دیر هضم و مدت زمان هضم غذا آشنا شدید، بهتر است بدانید چه راه هایی برای کوتاه کردن زمان هضم غذا وجود دارد.

راه های کوتاه کردن مدت زمان هضم غذا

۱ـ ورزش: یکی از راه هایی که زمان هضم غذا را کوتاه و سریع می کند ورزش است چرا که ورزش باعث می شود دستگاه گوارش شما سرسع تر غذا را هضم کند و به حرکت غذا در دستگاه گوارش کمک می کند. همچنین با ورزش ردن شما دچار یبوست نمی شوید چرا که ورزش مدت زمان باقی ماندن غذا در روده بزرگ را کاهش می دهد و باعث می شود عمل مدفوع سریع تر انجام شود.

شما می توانید با پیاده روی ساده به سریع تر شدن هضم غذای خود نیز کمک کنید. به صورت کلی بهتر است بعد از خوردن غذای سنگین تحرک داشته باشید تا دستگاه گوارش شما بهتر عمل کند. شاید کسانی را دیده باشید که شب ها بعد از خوردن غذای سنگین به پیاده روی می پردازند تا غذایشان زودتر هضم شود.

۲ـ خوردن مایعات: خوردن مایعات بعد از غذا به مدت ۳۰ دقیقه می تواند در فرایند هضم غذا کمک کند. شما با نوشیدن مایعات بعد از غذا می توانید به تجریه غذا کمک کرده و همچنین نیاز بدن خود را با مایعات تامین کنید. همچنین خوردن مایعات باعث جلوگیری از یبوست می شود و مدفوع را نرم می کند.

۳ـ خوردن ماست و نعناع: ماست به خاطر باکتری هایی که در خود دارد برای دستگاه گوارش شما و هضم غذا گزینه مناسبی می باشد. خوردن ماست باعث می شود زمان هضم غذای شما کوتاه تر شود و غذا مدت کمتری در روده بماند و همچنین برای کسانی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند واکنش های سیستم ایمنی را خفیف تر می کند. به صورت کلی ماست منبع طبیعی و مفیدی برای دستگاه گوارش شما می باشد.

۴ـ زنجبیل: از قدیم تا کنون به خوردن زنجبیل تاکید زیادی شده است چرا که زنجبیل خواص زیادی از جمله برای هضم غذا دارد. رنجبیل باعث ترشح آنزیم ها در دستگاه گئارش می شود و فرایند هضم غذا را آسان تر می کند و باعث می شود غذا در روده بزرگ سریع حرکت کند.

۵ـ خوردن غذاهای فیبر دار: یکی از راه های سریع شدن زمان هضم غذا این است که غذاهایی که غنی از فیبر هستند را مصرف کننید چرا که فیبر موجود در غذا آب را به خود جذب می کند و به دستگاه گوارش کمک می کند. مثل میوهف سبزی و حبوبات. با خوردن غذاهای پر فیبر می توانید سرعت زمان هضم غذای خود را افزایش دهید و همچنین سلامتی شکم خود را حفظ کنید.