زمان توزیع تذکره های الکترونیک مشخص شد

  • انتشار: ۹ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20260

ریاست عمومی ثبت احوال نفوس و تذکره الکترونیکی وزارت امور داخله افغانستان، می‎گوید مرحلۀ آزمایشی توزیع تذکره‎های الکترونیک تا حداکثر نود روز آینده، آغاز خواهد شد.

همایون محتاط رئیس عمومی ثبت احوال نفوس و تذکره الکترونیکی وزارت امور داخله افغانستان، امروز (چهارشنبه)، به خبرنگاران گفت، مرحله آزمایشی توزیع تذکره‎های الکترونیک، پس از دورۀ آمادگی که دو تا سه ماه را دربر می‎گیرد، آغاز خواهد شد.

آقای محتاط افزود مرحلۀ آزمایشی شش ماه را دربر می‎گیرد و در این مدت برای پنج صد هزار شهروند افغانستان، تذکره الکترونیک، توزیع خواهد شد.

آقای محتاط گفت “در دوسال اخیر، به تعداد پنج صد هزار از هموطنان خود را که مشتمل بر بخش کثیری از کارمندان ادارات ملکی و فامیل‏‌های شان بودند و هم‏چنان حدود ۱۵۰ هزار هموطنان ما که در شهر کابل بودند، مراحل ابتدایی تثبیت هویت و خانه پوری فورم‎های شان را تکمیل کردیم و اسناد آنان در دیتابیس ما موجود است. هدف در مرحلۀ اول همین پنج صد هزار نفر است. ما این پنج صدهزار نفر را در جدول های منظم به مراکز خود دعوت می‎کنیم و تذکره های شان را توزیع می‎کنیم.”

به گفته آقای محتاط در مرحلۀ آزمایشی در پنج مرکز در شهر کابل، ده مرکز در ده وزارت خانه، در یکی از ولایات افغانستان و در یک سفارت افغانستان مقیم یکی از کشورهای خارجی، تذکره توزیع خواهد شد.

در دورۀ آزمایشی سی تیم هرکدام با شانزده عضو، به گونۀ سیار و ثابت به توزیع تذکره‌‏های الکترونیک خواهند پرداخت.

دوره آزمایشی توزیع تذکره‏‌های الکترونیک، ۴.۲ میلیون دالر هزینه برمی‎دارد که از سوی وزارت مالیه افغانستان، پرداخت خواهد شد.

آقای محتاط، گفت هزینۀ مالی مراحل بعدی توزیع تذکره‎های الکترونیک را جامعه جهانی خواهد پرداخت.

به گفته آقای محتاط، دوره آزمایشی مشخص می‎سازد که پروسۀ توزیع تذکره‎های الکترونیک با چی تعداد کارمند و چه مقدار هزینۀ مالی، چندسال را دربر می‎گیرد.

از سوی دیگر، اداره تذکره‎های الکترونیک قرار است به استخدام متخصصین تکنالوژی معلوماتی نیز بپردازد.

رئیس عمومی ثبت احوال نفوس و تذکره الکترونیکی وزارت امور داخله افغانستان، گفت از لحاظ محرمیت پروسه، این متخصصین باید افغان‎ها باشند.

قرار است در تذکره‎های الکترونیک، دین، قوم و ملیت شهروندان افغانستان، ذکر شود.

جنجال ها روی درج نشدن واژه‌های افغان و اسلام در تذکره‎های الکترونیکی، سبب تأخیر آغاز روند توزیع تذکره‎های الکترونیک شده بود؛ اما در دو مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی، محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طرح تعدیل ماده شش قانون ثبت احوال نفوس را توشیح کرد که براساس این ماده، دین، ملیت و قوم شهروندان افغانستان در تذکره‌‏های الکترونیک ذکر خواهد شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟