زلنسکی: روسیه باید از شورای امنیت کنار گذاشته شود

  • انتشار: ۸ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: پارلمان
  • شناسه مطلب: 131482

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از سازمان ملل خواست روسیه را از شورای امنیت این سازمان که مسکو عضو دائمی آن است، کنار بگذارد.

به نقل از تاس، زلنسکی سه‌شنبه در جریان یک سخنرانی ویدئویی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که از سوی اوکراین تشکیل شد، روسیه را به «یک دولت تروریستی» خواند که باعث شد روسیه وی را متهم کند که از سخنرانی شورای امنیت به عنوان یک «کمپین روابط عمومی از راه دور» برای درخواست سلاح‌های بیشتر غربی استفاده می‌کند.

زلنسکی شورای امنیت را تحت فشار قرار داد تا مسکو را از سازمان ملل اخراج کند و دادگاهی را برای تحقیق درباره اقدامات ارتش روسیه در اوکراین که در ۲۴ فوریه به این کشور حمله کرد، تشکیل دهد.با این حال، روسیه یک کشور دارای حق وتو در شورا است و می‌تواند از خود در برابر هر گونه اقدامی محافظت کند.

زلنسکی به شورای امنیت گفت: روسیه حق شرکت در بحث و رأی گیری در مورد جنگ اوکراین را ندارد، جنگی که غیرقابل تحریک و صرفاً استعمار بخشی از روسیه است. من از شما می خواهم که اختیارات هیئت دولت تروریستی را سلب کنید.

او افزود: “حملات موشکی روسیه را در نظر بگیرید. این کشور (روسیه) به مشارکت در فعالیت‌های نهادهای تخصصی سازمان ملل ادامه می‌دهد و حتی از امتیازات عضو دائم شورای امنیت برخوردار است. روسیه تنها به دلیل کوته‌اندیشی سیاستمداران پس از پایان دوره جنگ سرد از این امتیازات برخوردار شد. “

زلنسکی همچنین از سازمان ملل خواست کمیته تحقیقاتی را به محل حمله موشکی که ادعا می‌شود توسط روسیه به یک مرکز خرید در مرکز شهر کرمنچوک صورت گرفته، اعزام کند.

پس از اینکه زلنسکی از حاضران خواست تا “یاد همه اوکراینی‌هایی که در این جنگ کشته شده‌اند” را گرامی بدارند، همه برای یک لحظه سکوت ایستادند.

معاون روسیه سفیر دیمیتری پولیانسکی به شورا گفت که حضور زلنسکی اقتدار این نهاد را که مسئول حفظ صلح و امنیت بین المللی است، تضعیف کرده است.

پولیانسکی گفت: «شورای امنیت سازمان ملل نباید به بستری برای کمپین روابط عمومی از راه دور برای رئیس جمهور زلنسکی تبدیل شود تا از شرکت کنندگان در نشست ناتو سلاح بیشتری دریافت کند.»

این شورا پس از آن تشکیل جلسه داد که اوکراین اعلام کرد حمله موشکی روسیه به عمد یک مرکز خرید را در روز دوشنبه هدف قرار داد و دست کم ۱۸ نفر را کشت. روسیه حمله موشکی به مرکز خرید را تکذیب کرد و گفت که یک انبار سلاح را هدف قرار داده و سلاح های اروپایی، باعث انفجاری شد که باعث آتش سوزی در مرکز خرید شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟