رییس جمهور در هرات: هیچ گونه تعلل وظیفوی در رویداد مسجد جوادیه قابل قبول نیست

  • انتشار: ۱۴ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 28237

آقای محمد اشرف غنی در این سفر، در جلسه مشترک با خانواده های قربانیان، مسوولان امنیتی، نمایندگان مردم در شواری ولایتی هرات و شماری دیگر از مردم هرات، در تالار غازی امان الله در این ولایت دیدار کرد. پس از این دیدار، آقای غنی به منظور بررسی وضعیت امنیتی، به قول اردوی ۲۰۷ ظفر رفت و در مورد امنیت حوزه غرب و چگونگی تامین امنیت در ولایات غرب و جنوب غرب، با مقام های امنیتی دیدار کرد.

در این دیدارها، ظاهراً بر اساس گفته های شاه حسین مرتضوی رییس جمهور پس از جلسه امنیتی با سران امنیتی حوزه غرب، با سربازان و افسران در قول اردوی ظفر نیز دیدار کرده و به صحبت های آنها گوش داده است.

تشدید نا امنی در حوزه غرب

در یک ما اخیر، حوزه غرب افغانستان بار دیگر به شدت مورد توجه هراس افگنان قرار گرفته و جنگ‌جویان وابسته به داعش و طالبان، فشارهای جدی را بر ولایت های، فراه، غور و هرات آورده اند. سقوط ولسوالی تی‌وَرَ در ولایت غور و تیر باران شدن غیر نظامیان از سوی افراد طالبان و گروه داعش و سپس حمله به مسجد جوادیه در هرات، سبب شد که رییس جمهور خود به این ولایت سفر کند.

هر چند خیلی ها این سفر را بیشتر نمایشی می دانند زیرا رییس جمهور به ایران سفر داشت و پس از سفرش به ایران در یک حرکت نمایشی از هرات نیز دیدن کرده است؛ اما روی هم رفته این سفر به دلایل مختلف، خالی از اهمیت هم نیست.

رییس جمهور در حالی پیش از اشتراک در مراسم تحلیف رییس جمهور ایران، به هرات رفت که سه شنبه شب هفته گذشته، دو مهاجم انتحاری نمازگذاران مسجد جوادیه بکر آباد ولایت هرات را هدف قرار دادند. این حمله تروریستی جان ۳۵ تن را گرفت و ۶۷ تن را هم زخمی ساخت.

خانواده‌های قربانیان تنها یک خواسته از رییس جمهور داشتند، آن هم جدی گرفتن مسأله تأمین امنیت مردم. شاه حسین مرتضوی سخنگوی رییس جمهور در نشست خبری شب گذشته اش گفت: “داعش بیشتر از هر کشوری در افغانستان آسیب دیده که حد اقل ۳ تن از افراد بلند پایه این گروه در افغانستان کشته شدند، به همین منظور این گروه به کشتن غیر نظامیان پرداخته است.”

مرتضوی به خبرنگاران گفت، دولت پلان امنیتی ۴ ساله‌ای روی دست دارد که با عملی شدن آن در ۸۰ درصد کشور ثبات رونما خواهد شد. شاهدان عینی به هشدار گفته اند که مهاجمان را یک موتر در نزدیکی مسجد پیاده ساخته است. در حالی‌که مجهز با سلاح و مواد منفجره بودند. پوسته امنیتی در ۱۰۰ قدمی مسجد و جای‌که موتر دو تروریست را پیاه کرده بود، موقعیت دارد.

سخنگوی رییس جمهور گفت، رویداد حمله به مسجد جوادیه در حال بررسی است، هرکسی که در پیوند به حمله تروریستان بالای مسجد جوادیه تعلل وظیفه‌وی کرده باشد مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

کمبود تجهیزات، مشکل اصلی

آنچه پس از هر شکست نیروهای امنیتی در مناطق مختلف کشور مطرح می‌شود، نرسیدن نیروی کمکی و تجهیزات نظامی به موقع است. کامران علیزایی رییس شورای ولایتی هرات، در دیدار دیروز رییس جمهور روی کمبود تجهیزات و سلاح نیروهای امنیتی تأکید کرد.

حدود ۱۰ روز پیش تی‌وَرَ، یکی از ولسوالی‌های غور بدست گروه طالبان سقوط کرد که دولت آن را پس از دو یا سه روز دوباره پس گرفت. در این رویداد نیز بحث کمبود نیروی کمکی و مهمات و تجهیزات نظامی مطرح شده بود. اما سخنگوی ریییس جمهور، مسأله کمبود تجهیزات و مهمات نظامی در جبهات جنگ را تایید نمی‌کند. آقای مرتضوی می‌گوید: “این چالش حل شده و فعلا نیروهای امنیتی کشور چنین معضلی ندارند.”

قابل به ذکر است که تا کنون چهار مسئول ارشد امنیتی و پلیس در هرات در پیوند با حوادث اخیر حمله بر مسجد جوادیه از کارشان برکنار شدند

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟