رییس جمهور ایران: گسترش بندر چابهار باعث می شود تا کالاهای تجارتی با قیمت کمتر به افغانستان انتقال یابد

  • انتشار: ۱۳ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 33993

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در گسترش پروژه بندر چابهار گفت که افتتاح کامل از این بندر باعث می شود که می‌شود کالاهای تجارتی کشورهای منطقه به ویژه افغانستان در زمان کوتاه‌تر و قیمت مناسبتر انتقال یابد.

رئیس جمهوری ایران روز یک‌شنبه پروژۀ گسترش بندر چابهار را که حدود یک میلیارد دالر هزینه برخواهد داشت، افتتاح کرد.

ایران آرزومند است تا بندر مهم تجارتی چابهار به مسیر عمدۀ ترانزیتی در منطقه، به ویژه برای کشورهای محاط به خشکه چون افغانستان و آسیای مرکزی، مبدل شده و با بندرهای پاکستان به ویژه بندر گوادر رقابت کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، گفت که بهره برداری کامل از بندر چابهار نه تنها برای ایران منفعت خواهد داشت، بلکه سبب می‌شود کالاهای تجارتی کشورهای منطقه به ویژه افغانستان در زمان کوتاه‌تر و قیمت مناسبتر انتقال یابد.

وی در ادامه سخنانش با بیان این مطلب که ترانزیت یکی از مسیرهای اتصال کشورها با یکدیگر است، گفت: چابهار در موقعیت ممتازی قرار گرفته و ترانزیت در چابهار می‌تواند کشورهای منطقه جنوبی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و کشورهای آفریقایی را به آسیای مرکزی و اروپای شمالی متصل کند. نخستین قدم این بود که بندر چابهار ظرفیت لازم را برای رفت‌و‌آمد بار و مسافر پیدا کند و خوشحالیم که امروز ظرفیت این بندر از 2.5 به 8.5 میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

رئیس‌جمهور ایران ادامه داد: امروز کشتی‌هایی با ظرفیت 100 هزار تنی می‌توانند در این بندر رفت و آمد کنند و از 5  اسکله ایجاد شده 2 اسکله برای حمل و نقل کانتینری است که برای ترانزیت منطقه اهمیت دارد. ما به‌دنبال فازهای بعدی توسعه در این بندر و همچنین اتصال بهتر این بندر به کشورهای منطقه از طریق جاده بهتر و ریل هستیم. ما باید جاده‌ای که بین زاهدان و چابهار وجود دارد را اصلاح و در نهایت به بزرگراه تبدیل کرده و باند دوم آن را احداث کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه تلاش داریم توسط راه‌آهن، چابهار را به ریل کشوری متصل کنیم، اضافه کرد: از اینکه امروز می‌شنویم پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان 27 درصد پیشرفت داشته خوشحالیم و البته به‌دنبال تسریع این پروژه هستیم. از اینکه نخستین محموله‌ها میان هند و افغانستان از طریق چابهار ارسال شد خوشحالیم و این نشان‌دهنده تعامل کشورهای منطقه است.

موافقتنامۀ سه جانبۀ تجارتی چابهار در بهار ۱۳۹۵ خورشیدین میان نماینده‌گان افغانستان، ایران و هند در حضور رهبران سه کشور در تهران امضا شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، قرار است بندر چابهار در چارمرحلۀ دیگر گسترش یافته و ظرفیت مجموعی آن به ۸۳ میلیون تن در سال افزایش یابد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟