ریه های زمین

  • انتشار: ۱۸ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 81881

جنگل ها پدیده هایی طبیعی هستند که حیات و ابقاء نسل بشر تا حد زیادی به آن بستگی دارد. انسان های اولیه فقط در سایه جنگل توانستند به حیات خود و همچنین تولید نسل شان ادامه بدهند.

ریه های زمین

انسان آغازین نیازهای اولیه ی روزانه خود را از جنگل به دست آورد و پیوندی عمیق بین او و این طبیعت سبز خدادای شکل گرفت.

جنگل چیست

جنگل ها به مجموعه ای از درختان و پوشش های گیاهی گفته می شود که در کنار یکدیگر در سطحی از زمین قرار دارند.

ریه زمین

در این میان جنگل های حاره ای آمازون که از زیباترین شاهکارهای خلقت خداوند به حساب می آیند به دلایل مختلفی به ریه های زمین معروف هستند.

این جنگل های فوق العاده زیبا با آب و هوای گرم و رطوبت بسیاری که دارند، قدم به قدم آن پوشیده از درختان و گیاهان انبوه هستند.

وجود این درختان و خطه گیاهی، به قدری برای کره زمین حیاتی و ضروری می نماید که جنگل های آمازون حکم ریه های کره زمین را پیدا کرده اند. در این جنگل ها حدود ۴۰۰ میلیارد درخت از هزاران گونه مختلف، از ۵۵ میلیون سال پیش وجود دارد.

بر اساس مطالعاتی که بر روی این نقطه زیبای جهان انجام شده است، نشان داده شد که یک کیلومتر مربع از این جنگل ها می تواند حاوی ۹۰۷۹۰ تن گیاه زنده باشد.

این جنگل های زیبا که نیمی از جنگل های بارانی جهان را تشکیل می دهند، چیزی در حدود بیست درصد اکسیژن سطح زمین را تولید می کنند.

جنگل های حاره ای آمازون ۵ میلیون و پانصد هزار کیلومتر مربع مساحت دارد، که این وسعت تقریبا دو برابر مساحت کشور آرژانتین می باشد.

صحرای بزرگ آفریقا، باعث بارور و حاصلخیز شدن این جنگل می شود، به این ترتیب که باد، شن ها و ماسه ها را از صحرای آفریقا به سمت جنگل های آمازون می آورد و مواد معدنی مورد نیاز درختان و جنگل را تامین می کند.

ریه های زمین

جالب است بدانید که از انواع گونه های مختلف شناخته شده در جهان، یکی در جنگل های آمازون زندگی می کند.

همان طور که گفته شد هزاران گونه مختلف در این جنگل به چشم می خورد؛ در این میان ۴۰ هزار گونه گیاهی، ۱۲۰۰ نوع پرنده، ۴۲۰ گونه پستاندار، ۴۲۰ دوزیست و ۳۷۰ گونه خزنده از نظر علمی در این منطقه طبقه بندی شده اند.

البته حشرات نیز از این تقسیم بندی بی نسیب نیستند، چیزی در حدود ۵/۲ میلیون گونه از حشرات نیز در این جنگل ها زندگی می کنند.

رودخانه آمازون

حجم آبی که در این رودخانه وجود دارد، چیزی در حدود ۵ برابر بیشتر از هر رودخانه دیگری می باشد.

هیچ پلی بر روی رودخانه آمازون کشیده نشده است. در زیر این رودخانه یک رودخانه زیرزمینی وجود دارد که طول آن ۴ کیلومتر و تقریبا به اندازه رودخانه آمازون است اما عرض آن صدها برابر از آمازون بیشتر است.

۱۲۰۰ گونه ماهی نیز در رودخانه آمازون زندگی می کنند.

کشورهای درگیر ریه زمین

کشور برزیل چیزی در حدود ۶۰ از جنگل های آمازون را در خود جای داده است. ۱۳ درصد این جنگل ها در کشور پرو هستند. کلمبیا نیز سهمی ۱۰ درصدی از آمازون را به خود اختصاص داده است. کشورهای ونزوئلا، اکوادور، بولیوی و چند کشور دیگر نیز هر کدام سهمی از ریه های زمین دارند.

شهر ایکیتوس در کشور پرو، بزرگ ترین شهر جهان است که دسترسی جاده ای به آن وجود ندارد. این شهر با جمعت ۴۰۰ هزار نفری که دارد، در عمق جنگل های آمازون واقع شده است.

اهمیت حفظ جنگل های آمازون

به گفته پل فاین که یک اکولوژیست است، جنگل های بارانی آمازون گنجینه جهان محسوب می شوند و شبیه هیچ کجای دیگر نیستند.

همان طور که پیش‌تر گفته شد، آمازون بزرگترین جنگل بارانی جهان است که بیشتر از نیمی از جنگل های بارانی باقی مانده در دنیا را در خود دارد.

گستره بکر و خیره کننده این جنگل ها و تنوع زیستی موجود در آن و غنای منابع طبیعی آمازون چیزی است که همه جهان در قبال آن مسئولند و برای حفظ آن باید دست در دست یکدیگر دهند.

ریه های زمین

فعالان و کارشناسان محیط زیست بر این عقیده اند که باید سیاست ها در راستای بهره برداری بی رویه از این منابع عظیم خدادادی تغییر کند، در غیر این صورت، جنگل زدایی های بی سابقه در آمازون گسترش می یابد.

همچنین آتش سوزی هایی که باعث شده است میزان آزاد شدن دی اکسید کربن در این منطقه به میلیون ها تن افزایش پیدا کند، می تواند خطری جدی برای بشر محسوب شود.

به خطر افتادن تنوع زیستی و همچنین زندگی قبایلی که در آمازون زندگی می کنند از دیگر دغدغه های کارشناسان محیط زیست در این رابطه می باشد.

بر اساس گزارش موسسات تحقیقاتی برزیل میزان آتش سوزی در این منطقه به نسبت سال های گذشته به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده است.

پیش بینی می شود، با تداوم فصول خشک در جنگل های بارانی این آتش سوزی ها شدت بیشتری پیدا کنند که این خبر بسیار ناخوشایندی است.

هر ساله با شروع گرما به دلیل کاهش و یا عدم باراش باران شاهد بالا رفتن آمار آتش سوزی های در جنگل های آمازون ( کشور برزیل ) هستیم.

طی بررسی های انجام شده توسط مسئولین امر اگر تدابیری برای این آتش سوزی ها اندیشه نشود، ممکن است اتفاقاتی بسیار تلخ در انتظار این عظمت باشد.

آزاد شدن دی اکسید کربن ناشی از آتش سوزی جنگل های آمازون هشداری است که فعالان محیط زیست در رابطه با تغییرات اقلیمی سطح جهان داده اند.

از چهل سال گذشته تا کنون شرایط آب و هوایی مختلف، باعث شده است ۲۰ درصد جنگل های آمازون از بین بروند.

هر چند کشورهای مختلف از جمله نروژ برای نجات این جنگل مبالغ هنگفتی کمک کرده اند، اما همچنان، شاید به دلیل برخی سوء مدیریت ها و یا دیگر عوامل انسانی که می تواند این جنگل ها را تحت تاثیر قرار داده باشد شاهد از بین رفتن بیش از پیش آنها هستیم.

گرما، وزش باد و خشکی هوا عواملی هستند که باعث به وجود آمدن آتش سوزی های اخیر در این جنگل ها شده است که به گفته برخی کارشناسان این آتش سوزی ها به طور قطع از عوامل انسانی ناشی شده است.