ریاست جمهوری می‌خواهد به دسیسه سازی‌ها علیه “جنرال دوستم” پایان دهد

  • انتشار: ۱۷ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 25814

سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان می گوید که تلاش‌های برخی از حلقات درون ارگ برای به حاشیه‌راندن جنرال دوستم بی نتیجه مانده و حال ارگ می‌خواهد تا به دسیسه سازی‌ها علیه معاون اول ریاست جمهوری پایان دهد.
به تازگی ریاست جمهوری از دادستانی کل کشور خواسته تا پرونده اتهام احمد ایشچی علیه ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری را بررسی کرده و هرچه زودتر نهایی کند.
نجیب الله آزاد، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رسانه ها گفته است که در این بررسی ها اگر آقای دوستم بی گناه شناخته شود به کارش ادامه خواهد داد.
اما حزب جنبش ملی افغانستان، درخواست ریاست جمهوری مبنی بر یک طرفه شدن پرونده اتهام ایشچی علیه ژنرال دوستم را تلاش ارگ برای پایان دادن به دسیسه‌ها علیه معاون اول ریاست جمهوری عنوان می کند.
بشیر احمد ته‌ینج، سخنگوی حزب جنبش ملی گفت:” آن دوسیه و توطئه که راه انداخته شده بود، تمام کش و قوس‎های خود را کرد، حقانیت ما ثابت است، هیچ‌گاهی این دوسیه‌ها توانایی زمین‌گیر کردن ما را ندارد، ارگ و حلقات دیگر درصدد این است که یک راه بیرون رفت از این بحران را که ایجاد کرده بودند پیدا کنند”.
پس از شکل گیری شورای عالی ایتلاف برای نجات افغانستان، گفته می شود که ریاست جمهوری به دنبال آن که است که ژنرال دوستم را متقاعد کند تا از این ایتلاف کناره گیری کند.
گفته می شود که معصوم استانکزی رییس امنیت ملی به نمایندگی از ریاست جمهوری به ترکیه سفر کرده و با ژنرال دوستم نیز دیدار کرده است.
گزارش های تایید ناشده ایی وجود دارد که در دیداری که استانکزی با ژنرال دوستم داشته، رییس امنیت ملی از معاون اول ریاست جمهوری خواسته که اگر از این ایتلاف کناره گیری کند، رییس جمهور دوباره صلاحیت های قانونی ژنرال دوستم را به او خواهد داد اما به نظر می رسد که ژنرال دوستم با قاطعیت دست رد به سینه استانکزی زده است.
گفته می شود که پس از این که ژنرال دوستم، خواسته های استانکزی را رد کرده، ریاست جمهوری برای زیر فشار قراردادن معاون اول ریاست جمهوری، از دادستانی کل خواسته تا این پرونده را دوباره به جریان اندازد.
در همین حال سخنگوی حزب جنبش، سفر معصوم استانکزی به ترکیه را تایید می کند اما جزییات بیشتری در این باره نداد و تاکید کرد: “به دلیل آنکه تاکنون ارگ دراین باره چیزی نگفته ماهم تبصره ای نداریم”.
آقای ته‌ینج درباره این که آیا ارگ به خاطر زیرفشار قراردادن ژنرال دوستم برای کناره گیری از ایتلاف نجات افغانستان دوباره مساله پرونده ایشچی را مطرح کرده گفت:”ریاست جمهوری در تلاش این است که به هر نوع ممکن آن دوسیه که ادعا به معاون اول شده بود برای آن یک راه حل مناسب پیدا کند و معاون صاحب را تشویق کند که بیشتر در کنار رئیس جمهور و در کنار ارگ بوده باشد”.
وی در مورد این که قرار گرفتن ژنرال دوستم در ایتلاف نجات افغانستان، ارگ را نگران کرده نیز گفت:” ما از اول هم گفته بودیم که در پی تضعیف و یا سقوط نظام نیستیم… اما اجازه نمی دهیم تا خودسری ادامه پیدا کند، باید اصلاحات اساسی و برنامه های که مردم از حکومت توقع دارد برآورده شود”.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟