رویترز: کشف یک گور دسته جمعی در موصل که قربانیان آن عمدتا شیعیان عراق بوده است

  • انتشار: ۲۳ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 19509

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک گروه از نیروهای دوطلب مردمی عراقی در حال جنگ با داعش یکشنبه ۱۲ مارچ از کشف یک گور دسته‌جمعی خبر دادند. داعش بیش از دو سال پیش و پس از تسخیر یک زندان در شمال عراق، این زندانیان عموماً شیعه را قتل عام کرده است.

شبه‌نظامیان بسیج مردمی عراق به تازگی و به‌عنوان بخشی از عملیات بزرگ علیه داعش در موصل، این زندان را در ناحیه بادوش در استان نینوای عراق بازپس گرفتند.

در این گور دسته‌جمعی بازمانده «صدها» جسد به چشم می‌خورد.

قتل‌عام در صحرا

کریم نوری، سخنگوی بسیج مردمی عراق گفت که بررسی‌های اولیه از این گور دسته‌جمعی نشان می‌دهد قربانیان لباس زندان بر تن دارند و شکل تیراندازی به آنها آشکار می‌سازد که به صف شده و به طور گروهی کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی پیش از این گفته بود که در زندان بادوش ۶۰۰ تن قتل عام شده‌اند. این قتل‌عام در همان روزی رخ داد که داعش شهر موصل را در سال ۲۰۱۴ تصرف کرد.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر بر اساس شهادت بیش از دوازده مرد جان‌به‌دربرده از این قتل عام است که یا خودشان را به مردن زده‌بودند و یا بدن دیگر زندانیان سپر بدن آنها شده بود.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود توصیف می‌کند که سربازان داعش زندانیان بادوش را سوار چندین کامیون می‌کنند و به بخشی از صحرا در یک مایلی زندان می‌برند. این زندانیان به دلایل مختلفی از قتل گرفته تا جرایم غیرخشونت‌بار در زندان بوده‌اند.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، داعشی‌ها زندانیان سنی و مسیحی را از دیگر زندانیان که اکثریت قریب به اتفاق آنها شیعه بوده‌اند، جدا می‌کنند. آنها سپس این زندانیان عموماً شیعه را در لبه پرتگاهی به صف، و با تیربار قتل‌عام می‌کنند.

تا کنون چندین گور دسته‌جمعی از قربانیان داعش در عراق، از جمله کردهای ایزدی کشف شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟