رویترز: چین پایگاه نظامی چند میلیارد دالری در پاکستان می سازد

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 24028

گزارش منتشر شده روز سه شنبه پنتاگون، پاکستان را به عنوان محل احتمالی برای پایگاه نظامی آینده چین معرفی می کند؛ براساس این گزارش پکن علاقمند به ساخت پایگاه های بیشتری پس از ساخت تاسیساتش در کشور جیبوتی است.

به گزارش رویترز، این پیش بینی که توضیحات آن در 97 صفحه منتشر شده است، پیشرفت نیروهای نظامی چین را در سال 2016 نشان می دهد و پنتاگون میزان سرمایه گذاری در این بخش از طرف دولت چین را 180 میلیارد دالر محاسبه کرده است.

میزان یاد شده در این گزارش بیش از آن چیزی است که به صورت رسمی اعلام شده و مقدار آن نیز برابر با 140.4 میلیارد دالر است. بر اساس این گزارش رهبران چین متعهد به افزایش هزینه های دفاعی حتی در قبال کند شدن روند رشد اقتصادی هستند.

در این گزارش بارها و بارها به سازه چین در جیبوتی به عنوان اولین پایگاه نیروی دریایی این کشور خارج از محدوده آبی خود اشاره شده است.

در این گزارش آمده است: چین به احتمال زیاد به دنبال افزایش پایگاه های نظامی در کشورهایی همانند پاکستان که رابطه دوستانه دیرینه و منافع مشترک استراتژیک با آن داشته باشد، است.

سال گذشته چین و پاکستان توافقی برای فروش هشت زیردریایی به امضا رساندند. این در حالی است که در این گزارش از واکنش احتمالی هندوستان به ایجاد چنین پایگاهی سخنی گفته نشده است.

همچنین در بخش بحث در مورد نیروی دریایی چین، این گزارش پیش بینی کرده است که اولین ناو هواپیمابر طراحی و ساخته شده در داخل این کشور می تواند تا سال 2020 به بهره برداری برسد.

آمریکا از پیشرفت های سایبری،ماهواره ای و نظامی چین در سال های اخیر نگران است و چین را در دریای جنوبی این کشور به عناوین مختلف تحت فشار قرار داده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟