رویترز: غنی توافقنامه صلح را تسلیم شدن مقابل طالبان می داند

  • انتشار: ۲۷ سنبله ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 69155

رویترز به نقل از یک منبع آگاه می گوید که اشرف غنی پس از خواندن متن توافقنامه آمریکا با طالبان، آن را تسلیم شدن در برابر طالبان دانسته است.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و مقامات این کشور بعد از خواندن پیش‌نویس توافقنامه میان آمریکا و طالبان شوک زده شده‌اند.

این منبع آگاه افزود: غنی بعد از دیدن پیش نویس قرارداد آمریکا و طالبان خطاب به خلیلزاد گفت: آیا این تسلیم شدن به طالبان نیست؟

به گزارش رویترز، در واکنش به این گفته غنی، خلیلزاد پاسخ داده است که این توافق بهترین توافقی است که تاکنون به دست آمده است.

رویترز می‌افزاید: دولت افغانستان نقشی در لغو قرارداد میان طالبان و آمریکا نداشت و این ترامپ بود که به یکباره و به بهانه کشته‌شدن یک نظامی آمریکایی در افغانستان اعلام کرد که توافق واشنگتن و طالبان مرده است.

اما لغو مذاکره از سوی ترامپ شاید فرصتی برای دولت افغانستان به وجود آورد تا مسیر و جهت مذاکرات با طالبان را تعیین کند.

غنی در این رابطه در یک گردهمایی انتخاباتی گفته بود مدیریت فرآیند صلح و اجرای آن باید توسط دولت افغانستان انجام شود.

این رسانه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: مقامات افغانستان بارها اعلام کردند که آمریکا امتیازات زیادی به طالبان داده و در عوض آن چیزی دریافت نکرده و دولت افغانستان نیز در این مذاکرات شرکت نداشته است.

لغو این قرارداد از سوی ترامپ نشان از شکاف میان آمریکا و افغانستان داشته و از سوی دیگر اعتبار خلیلزاد را زیر سوال برده است، آینده وی در هاله‌ای از ابهام بوده و مشخص نیست که چه زمانی مذاکرات میان آمریکا و طالبان از سرگرفته شود.

از سوی دیگر مقامات افغانستان اعلام کردند که اگر مذاکرات از سرگرفته شود، الگوی خلیلزاد مبنی بر کنار گذاشتن دولت از مذاکرات نباید تکرار شود و در ابتدا طالبان باید آتش بس را پذیرفته و اجرایی کرده و سپس نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند.

به نوشته رویترز، براساس توافق میان آمریکا و طالبان قرار بود 5 هزار نظامی آمریکایی در عوض عدم تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای تروریسم خاک این کشور را ترک کنند، اما مقامات افغانستان اعلام کردند به اینکه چه چیزی بعد از خروج نظامیان اتفاق خواهد افتاد، هیچ اشاره‌ای نشده است.

بر اساس این گزارش، از نظر غنی اعتماد به طالبان برای قطع ارتباط با القاعده بی معناست. این در حالی است که رهبر القاعده خواستار حمله به منافع غرب شده است.

از سوی دیگر مقامات ارشد افغانستان اعتقاد دارند که عدم توانایی خلیلزاد برای قانع کردن طالبان در راستای گفت‌وگوی مستقیم با دولت این کشور شکست این مذاکرات بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟