رویترز: ترامپ و معاونش فردا بروی استراتژی آمریکا برای افغانستان بحث می کند

  • انتشار: ۲۶ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 29054

کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا همراه با معاون خود فردا (جمعه) در نشستی با کارشناسان امنیت ملی این کشور به استراتژی واشنگتن در افغانستان و جنوب آسیا می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آمریکا روی یک استراتژی جدید در رابطه با جنگ در افغانستان و مناطق مرزی پاکستان کار می‌کند و باید تصمیم بگیرد که آیا در واکنش به پیشروی‌های اخیر طالبان لازم است که نیروهای بیشتری به منطقه اعزام کند یا نه.

برخی منابع، ازجمله روزنامه ایندیپندنت، می‌گویند که برنامه دونالد ترامپ برای افغانستان ممکن است شامل تغییری اساسی در شیوه نظامی حضور آمریکا در آن کشور باشد.

بنا بر این گزارش‌ها، واگذاری برنامه مهار طالبان و داعش در افغانستان به پیمانکاران مسلح خصوصی، نظیر گروه بلک‌واتر، و اعزام احتمالی ۵۵۰۰ پیمانکار نظامی خصوصی به افغانستان از موارد مورد بررسی در برنامه جدید است.

این در حالی است که طالبان روز سه‌شنبه با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به دونالد ترامپ نسبت به افزایش شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان هشدار داد و خواستار خروج آمریکایی‌ها از این کشور شد.

این نابسامانی‌ها فشار را بر کاخ سفید را هم افزایش داده؛ به طوری که جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، دولت دونالد ترامپ را هدف انتقادات خود قرار داده و عنوان کرده که ممکن است وی خود اقدام به تدوین استراتژی در رابطه با افغانستان کند.

مک‌‌کین گفته که آمریکا باید شروط سختی برای ادامه کمک‌های خود به افعانستان بگذارد و از دولت افغانستان بخواهد که نشان دهد این کشور پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در رابطه با مبارزه با فساد، برقراری حاکمیت قانون و افزایش شفافیت اقتصادی داشته است.

وی در ادامه اضافه کرد: حدود هفت ماه از دولت ترامپ می‌گذرد اما ما هیچ استراتژی در رابطه با افغانستان نداشته‌ایم و در همین حال شرایط نیز مدام بدتر شده است. هزاران آمریکایی که جان خود را در افغانستان به خطر انداخته‌اند سزاوار آن هستند که از فرماندهی بهتری برخوردار باشند.

سناتور مک‌کین در نهایت گفت، خود او تلاش می‌کند یک استراتژی در رابطه با افغانستان تهیه کند و به رای مجلس سنا بگذارد.

پیش از این خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از «مقامات آمریکایی» نوشته بود که دونالد ترامپ از جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان به دلیل عدم پیروزی در جنگ با طالبان ناراضی است و حتی به اخراج او فکر می‌کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟