رویترز به نقل از مقام اسرائیلی: علاوه بر عربستان با تعدادی از کشورهای عربی دیگر نیز رابطه داریم

  • انتشار: ۲۹ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 33455

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل برای نخستین بار از رابطه مخفیانه عربستان سعودی و رژیم اسرائیل برای مقابله با ایران پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر انرژی اسرائیل در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل اسرائیل رابطه خود با عربستان سعودی را پنهان می‌کند گفته است: ما کانال‌هایی برای ارتباط با هم داریم که عملاً بخشی از آن‌ها مخفیانه‌اند و نه فقط با عربستان بلکه با سایر کشورهای عربی هم. ما معمولاً از این ارتباط‌ها خجالت نمی‌کشیم. طرف مقابل است که علاقه دارد به پنهانکاری. ما مشکلی نداریم. با این‌حال به خواست آن‌ها احترام می‌گذاریم در شکل‌گیری به رابطه. خواه عربستان سعودی باشد یا کشورهای دیگر عربی – و چندین کشور دیگر عربی هم هستند.»

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به رویترز به توافق صلح در سال ۲۰۰۲ برای برقراری صلح با اسرائیل اشاره کرده که در آن زمان به تصویب اتحادیه عرب هم رسیده است: ما بارها گفته‌ایم که اگر بحران فلسطین بر اساس توافق با کشورهای عربی از میان برداشته شود، می‌توانیم رابطه اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کنیم. اما تا این اتفاق نیفتند، عربستان سعودی با اسرائیل رابطه‌ای ندارد.

بر اساس مصوبه اتحادیه عرب اسرائیل می‌بایست به سرزمین‌هایی که تا قبل از جنگ در سال ۱۹۶۷ به دست آورده (از جمله شرق بیت‌المقدس) عقب‌نشینی کند. دولت نتانیاهو اعلام آمادگی کرده که درباره این مصوبه با عربستان سعودی و متحدانش مذاکره کند.

هفته گذشته گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی ایلاف اعلام کرده بود که اسرائیل آماده است برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه، با عربستان سعودی و «سایر کشورهای میانه‌روی عربی» تبادل اطلاعات کند.

رادیو ارتش اسرائیل در ماه سپتامبر سال جاری اعلام کرده بود که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به طور محرمانه با مقامات اسرائیلی دیدار و گفت‌وگو کرده است. ریاض اما چنین دیداری را بلافاصله تکذیب کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟