رویترز: بن بست سیاسی بوجود آمده نشان از شکننده بودن وضعیت افغانستان در آستانه انتخابات می دهد

  • انتشار: ۵ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 34879

بعد از تنش های بوجود آمده بین سران حکومت وحدت ملی و عطا محمد نور والی مقتدر بلخ، که با مقاومت وی روبرو شده است، افغانستان در بن بست سیاسی قرار گرفته است و این بن بست نشان می دهد که وضعیت سیاسی در افغانستان در آستانه انتخابات به چه اندازه ضعیف و شکننده می باشد.

خبرگزاری رویترز نوشته است، همزمان با افزایش اقدامات واشنگتن علیه شورش طالبان، تلاش اشرف غنی رییس جمهور افغانستان برای برکناری یکی از قدرتمندترین والی‌های این کشور با مقاومت شدید روبرو شده و باعث تشدید بی‌ثباتی سیاسی در این کشور شده است.

رویترز در ادامه می نویسد؛ عطا محمد نور، والی بلخ با گذشت بیش از یک هفته از زمانی که دفتر اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اعلام کرد، رییس جمهور استعفای والی بلخ را پذیرفته و جایگزین وی را انتخاب کرده از ترک سمت خود امتناع کرد.

این بن بست نشان می‌دهد که چقدر کنترل دولت مرکزی در خارج از پایخت متزلزل است و وضعیت سیاسی در افغانستان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ میلادی چقدر شکننده و ضعیف می‌باشد.

عطا محمد نور مدت‌ها به دنبال ایفای نقش در عرصه ملی بوده و یکی از نامزدهای بالقوه در انتخابات ریاست جمهوری آتی افغانستان محسوب می‌شود.

متحدان هشدار دادند که اگر اشرف غنی در تصمیم خود تجدید نظر نکند، خطر ناآرامی مدنی را به جان می‌خرد که امنیت کشور را تهدید خواهد کرد و به شبه نظامیان طالبان و داعش اجازه می‌دهد تا در ولایت بلخ جای پایی برای خود پیدا کنند؛ ولایتی که یک مرکز اقتصادی مهم محسوب می‌شود و در مسیرهای تجارت سود اور به سمت آسیای مرکز قرار گرفته است.

این بن‌بست که به شرکای غربی افغانستان هشدار داده، بار دیگر باعث سر باز زدن اختلافاتی می‌شود که با توافقی که با میانجیگری آمریکا برای ایجاد دولت وحدت غنی به دست آمده بود، به صورت موقت رفع شده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟