رویترز: اقدام غنی در برکناری نور، نبردی است برای انتخابات ریاست جمهوری آینده

  • انتشار: ۱۸ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 35349

رویترز در مورد جنجال ها بین عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و سران حکومت وحدت ملی می نویسد که تلاش اشرف غنی برای برکناری عطا محمد نور از مقام ولایت بلخ، نوعی نبرد است برای انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان.

والی برکنار شدۀ بلخ از سوی رییس جمهور در گفتگو با خبرگزاری رویترز می گوید که اگر رهبری جمعیت اسلامی تصمیم بگیرد خودش را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۹میلادی نامزد خواهد کرد.

عطامحمد نور رئیس اجراییه جمعیت اسلامی ، می افزاید که رهبران حکومت وحدت ملی اعتماد مردم را از دست داده اند.

رویترز در ادامه می نویسد رویارویی رئیس جمهور افغانستان با والی بلخ و تلاش غنی برای برکناری عطامحمد نور از شمال در حال تبدیل شدن به نبردی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور است.

نور یکی از رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان و والی ولایت استراتژیک بلخ در حال مقابله با غنی است و در میان هواداران و حامیانش درباره برکناری خود به دولت ضعیف، سست و فاسد افغانستان هشدار می‌دهد.

این موضوع که نگرانی سفارت‌های غربی را مبنی بر جنگ داخلی نیز برانگیخته، فضایی را ایجاد کرده است که دستاوردهای اخیر نیروهای امنیتی افغان در میدان جنگ را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.

والی بلخ، اشرف غنی را به تلاش برای برکناری رقیب احتمالی و ایجاد تفرقه در حزب جمعیت پیش از انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان متهم می‌کند.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: همه اینها درباره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2019 است. آن‌ها حمایت مردمی ندارند و از شخصیت‌هایی که از این حمایت برخوردارند واهمه دارند.

در همین حال عطامحمد نور گفته که با تغییر ساختار نظام سیاسی، باید ساختاری “شبه‌فدرالی” در افغانستان پیاده شود.

آقای نور گفته است که اگرچه در شرایط امروزی به دلیل “وضعیت بحرانی و کشمکش‌های” جاری نظام فدرالی در کشور قابل اجرا نیست، ولی ساختاری شبیه نظام فدرالی می‌تواند مشکلات موجود را کاهش دهد و زمینه مشارکت مردم در قدرت را فراهم کند.

اگرچه براساس قانون اساسی، شهردارها، شوراهای شهرداری‌ها و شوراهای ولسوالی‌ها انتخابی هستند، اما در عمل هیچ انتخاباتی برای انتخاب این مقام‌ها برگزار نشده است. آقای نور تاکید کرد برای انتخاب آنها باید انتخابات برگزار شود.

او استدلال کرد که منتخب بودن مقام‌های محلی زمینه پاسخگویی آنها را فراهم می‌کند، چرا که به گفته او، مردم همان گونه که آنها را انتخاب می‌کنند، می‌توانند کنار بگذارند و در مقام پاسخگویی قرار دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟