رویای دیرینۀ دانشمندان و بیماران؛ دستگاه ترمیم بافت ها و اندام های آسیب دیده ساخته شد

  • انتشار: ۹ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 59343

پیچ کاری ساده‌ای که بتواند باعث رشد دوباره بافت‌های آسیب‌دیده بدن باشد، رویایی بود که مدت‌ها ذهن داکتران و حتی بسیاری از بیماران را به خود مشغول کرده اما دانشمندان بریتانیایی سرانجام در تحقیقی توانستند این رؤیا را به واقعیت نزدیک کنند.

محققان دانشگاه UBC Okanagan دستگاهی ساخته‌اند که سلول‌ها را با سرعت بالاتر، قیمت ارزان‌تر و به شیوه مؤثرتری محصور می‌کند و به شکل کپسول درمی‌آورد.

ایده پیچ کاری انواع مختلف سلول‌های بافتی، ایده جدیدی نیست اما از آنجایی که با پیچ کاری سلول‌ها به داخل بافت‌ آسیب‌ دیده می‌‌توان بدن را به رشد دوباره و ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده واداشت، قابلیتی است که بشر تاکنون به آن دست نیافته است.

محققان بر این باورند که با کمک این روش بزودی می‌توان استخوان‌های شکسته و تاندون‌های پاره شده و به تدریج با پیشرفت این فناوری، کل اندام‌های آسیب دیده بدن را دوباره ترمیم کرد و به شکل اولیه خود بازگرداند.

اما مشکلی که تاکنون بر سر راه دانشمندان وجود داشت، این بود که این سلول‌ها به خودی خود حساس و ظریف هستند و با پیچ کاری مستقیم به بدن قادر به زنده ماندن نیستند.

مشخص است که برای اطمینان از زنده ماندن سلول‌ها، باید آنها را در پوششی محصور کرد که این پوشش بتواند از آنها در برابر آسیب‌های فیزیکی و نیز در برابر سیستم ایمنی خود بدن محافظت کند.

هر چند این کار محصورسازی بسیار دشوار بوده و علاوه بر خرج های زیادی که صرف آن می‌شود،زمان بر هم می باشد.

به نوشته جی پلاس،اما محققان با مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام دادند توانستند با تولید دستگاه محصورساز خودکار، این مشکل را برطرف کنند که بسیاری از سلول‌ها را با استفاده از نوعی لیزر آبی خاص به داخل میکروژل پیچ کاری می کنند و سپس آنها را برای تولید نمونه‌ای پاک و قابل استفاده در کمتر از چند دقیقه خالص می‌کند.

مزیت این سیستم آن است که بیش از 85 درصد سلول‌ها در فرآیند پیچ کاری زنده می‌مانند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟