روغن شحم چیست و چگونه میتوانیم آنرا درست کنیم؟

  • انتشار: ۱۰ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79340

گاو یکی از حیواناتی است که علاوه بر گوشت و پوست، روغن های داخل شکمش نیز قابل استفاده هستند و در مواردی نیز خواص فراوانی دارد. شحم گاو، روغنی است که داخل بدن این حیوان قرار دارد. برای این که بدانید روغن شحم چیست در این مقاله با ما همراه باشید.

خواص روغن شحم چیست؟

روغن شحم به چربی های اطراف قلوه گاه گاو گفته می شود. این روغن از نظر غذایی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و بر خلاف چربی حیوانات مشابه، بسیار لطیف تر است و زودتر آب می شود.

این روغن از نظر طب اسلامی ارزش و جایگاه خاصی دارد. در قسمت های مختلف بدن گاو چربی های متعددی وجود دارد که به آن “پی” گفته می شود.

از نظر طب سنتی و اسلامی خوردن چربی ها و روغن هایی که منشأ حیوانی دارند بسیار تأکید شده است. در میان پیه ها نیز همین روغن اطراف قلوه گاه، یا روغن شحم به دلیل خاصیت بیشتر و لطافتی که دارد از اهمیت خاصی برخوردار است.

روغن شحم چیست

یکی از خواص برای روغن شحم گفته شده آب کردن چربی های زیر شکم است. همچنین استفاده از روغن شحم باعث می شود شما بدنی عضلانی داشته باشید.

اگر بخواهید بدانید از دیگر خواص روغن شحم چیست باید به تولید انرژی و خاصیت تقویت کنندگی آن اشاره کرد. این روغن سیستم دفاعی بدن شما را نیز نسبت به بیماری ها مقاوم می کند.

از خواص و فواید روغن شحم گاو در روایات و احادیث سخن های زیادی به میان آمده است. سفارشات ائمه در این خصوص به اندازه ای است که اگر به آن آگاه باشیم نمی توانیم به راحتی از کنار این روغن مفید بگذریم.

این روغن کاهنده فشار خون است و عروق بسته بدن را باز می کند. سموم بدن را دفع کرده، نیرو و انرژی آن را دو چندان می کند.

روایات روغن شحم

اکثریت به اتفاق ائمه معصومین در خصوص این روغن مفید سفاراشات اکیدی کرده اند. از آن جمله حضرت علی (ع) هستند که از ایشان در خصوص این که خواص روغن شحم چیست سوال شد آن حضرت در جواب فرمودند روغن شحم گاو به همان اندازه که وارد بدن شما می شود، هم تراز خود بیماری ها را از تن انسان خارج می کند

پیامبر گرامی اسلام نیز در این زمینه فرموده اند: گوشت گاو مرض است، شیرش شفا است و شحم آن دوا می باشد.

حضرت امام صادق (ع) نیز در این خصوص فرموده اند: روغن پیه و قلوه گاه گاو را اگر با برنج مصرف کنید سبب می شود رشد بدن به شکل عضلانی و به صورت کاملا مطلوب صورت بگیرد.

حضرت علی (ع) در روایت دیگری می فرمایند، بیماری های مردم با هیچ چیز بیشتر از قرائت قرآن و استفاده از روغن حیوانی درمان نشده است.

موارد منع مصرف روغن شحم چیست

افرادی که در سنین کهولت به سر می برند و پیری بر آنها چیره شده است بهتر است از روغن شحم گاو استفاده نکنند. کلیه افراد نیز از زیاده روی در مصرف این روغن پرهیز کنند و در حد متعادل از فواید بی نظیر آن بهره ببرد.

مصرف روغن شحم گاو مانند دیگر روغن های حیوانی برای افرادی که از تحرک کمی برخوردار هستند سفارش نشده است. کسانی که سابقه بیماری فشار و یا چربی دارند نیز باید از مصرف این روغن پرهیز کنند.

طرز تهیه روغن شحم

برای این که بدانید روش تهیه روغن شحم چیست و چگونه انجام می شود در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. برای این منظور دو روش در ادامه به شما معرفی می شود.

روش اول: برای تهیه روغن شحم در ابتدا مقدار سه کیلوگرم از شحم گاو را از قصابی تهیه کنید. (معمولا در همه قصابی ها به عنوان روغن قلوه گاو در دسترس می باشد).

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، چربی شحم گاو بسیار نازک است و ممکن است در هنگام آب کردن خیلی زود بسوزد، برای همین منظور بهتر است به ازای هر کیلوگرم از چربی پیه، مقدار دویست گرم چربی احشاء نیز به آن اضافه کنید.

چربی ها را به خوبی پاک کنید، بشویید و کمی نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید مدتی کنار بماند. بعد از این کار شحم گاو را چرخ کرده و با سه عدد پیازی که قبلا پوست آن را گرفته اید به آن اضافه کنید.

 سه عدد سیب که قبلا مغز و دانه آن جدا شده، چند عدد سیر و یک لیوان سرکه انگو و یا به جای آن آبلیموی طبیعی به همراه مقداری ادویه که ادویه ها شامل گل محمدی، زردچوبه، میخک و هل می باشد داخل قابلمه بریزید.

این مواد را روی شعله گاز با حرارت ملایم قرار دهید. سعی کنید چربی ها را هنگامی که آب می شوند هم بزنید تا از ته گرفتن آن جلوگیری شود.

بعد از این که همه چربی ها آب شدند با یک الک سیمی آن را صاف کنید. می توانید از یک پارچه نازک و یا تور نیز برای این کار استفاده کنید. بعد از این که روغن به عمل آمده، سرد شد آن را داخل یخچال نگهداری نماید.

در روش دوم: شما می توانید بعد از این که شحم را تمیز و خرد کردید مواد اضافی آن را بردارید و بگذارید مدتی در آب نمک و سرکه طبیعی خیس بخورد.

بعد از این کار چربی را آب بکشید و در قابلمۀ مسی که از قبل آماده کرده اید بریزید و شعله گاز را بسیار کم کنید. دقت کنید که هر ده دقیقه روغنی که جدا شده است را در ظرفی دیگر بریزید تا هنگامی که روغن شما به طور کامل آماده شد و فقط اضافه های آن باقی بماند.

نکته ای که باید در این قسمت به آن توجه کنید این است که روغنی را که در ده دقیقه اول از ظرف خارج می کنید با روغن های بعدی مخلوط نشود به دلیل این که آن روغن همراه با آب خارج شده است و اگر با روغن خالص مخلوط شود طعم آن را تغییر می دهد و ممکن است روغن شما خیلی زود فاسد شود.

بعد از این که همه چربی ها آب شدند آن را از صافی رد کنید و درون ظرف شیشه ای در یخچال نگهداری کنید.