روسیه یکی از قدرتمند ترین هواپیماهای جنگی جهان را می سازد

  • انتشار: ۲۲ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 19483

نیروی هوافضای روسیه هواپیمای جنگی فوق العاده مجهز «پک فا» یا «تی 50» را که به رقیب اف 22 و 35 ساخت آمریکا شهرت یافته در سال 2018 تحویل می گیرد.

براساس برنامه جدید هشت ساله تجهیز و نوسازی نیروهای مسلح روسیه، جدول تحویل هواپیماهای جنگی نسل پنجمی «پک فا» به نیروی هوایی این کشور تنظیم شده است.

یوری بوریسوف معاون وزارت دفاع روسیه پس از بازدید از کارخانه هواپیماسازی گاگارین در منطقه کامسامولسک نا آمور در خاور روسیه که هواپیمای تی 50 در آن ساخته می شود، گفت: امسال سه هواپیمای دیگر تی-50 برای آزمایش آماده می شود.

روزنامه راسیسکایا گازتا نیز روز گذشته (شنبه) نوشت: اکنون هفت سوپر هواپیمای جنگی تی 50 در کارخانه هواپیماسازی گاگارین مراحل آزمایش را می گذرانند.

براساس گزارش های انتشار یافته، تی 50 به عنوان رقیب هواپیمای جنگی اف 22 آمریکا معروف به راپتو خواهد بود، ولی تی 50 برتری بسیاری به حریف آمریکایی دارد.

هواپیمای جنگی جدید روسی متفاوت با الگوی ساخت دیگر هواپیما های جنگی روسی، به عنوان هواپیمای جنگی چند منظوره 5500 کیلومتر برد پروازی دارد و توسط مهندسان سوخو طراحی شده است.

تی 50 هواپیمای جنگی کم پیدا برای رادارها با برتری در هوا، قدرت در نابودی هدف های هوایی، زمینی و سطح دریا با توان تجهیز به انواع تسلیحات از جمله موشک های «هوا- هوا»، «هوا- زمین»، بمب ها و توپ نیرومند معرفی شده است.

پک فا که از سال 2001 برنامه ساخت آن در دستور کار روسیه قرار گرفته است، با سقف وزنی 35،5 تن به عنوان هواپیمای جنگی تک نفره متکی به دو موتور پرقدرت تا 2600 کیلومتر بر ساعت سرعت گرفته، 33 متر بر ثانیه اوج می گیرد و همچنین 10 تن مهمات حمل می کند.

این جنگنده که افزون بر سوختگیری در حال پرواز، قدرت بالای کشف پرنده های دشمن و توان مانورهای ناگهانی به دلیل ویژگی های آیرودینامیکی را دارد، می تواند همزمان در یک شعاع 400 کیلومتری 60 هدف را ردگیری کرده و 16 نقطه پرخطر را با انواع تسلیحات و موشک هدف آتشباری در جا قرار دهد و وجود مجموعه ای از این توانایی ها در هواپیما های جنگی دیگر روسی کمتر دیده شده است.

کاربرد پیشرفته ترین سامانه های راداری در کنار مواد کامپوزیتی ضدردیابی توسط دشمن و امکان نشست و برخاست در باندهای کوتاه نیز از دیگر ویژگی های هواپیمای جنگی تی 50 معرفی شده است.

پک فا با طول 20 متر، عرض نوک تا نوک بال 15 متر و دو موتوره از سامانه هدایت مجازی به عنوان همکار خلبان جنگنده بهره می گیرد که می تواند شتاب و توان ضربه زنی در جنگ هوایی را افزایش دهد.

هر چند بخش اصلی اطلاعات مربوط به طراحی و ساخت این هواپیما هنوز فوق سری است و روسیه قصد دارد برای به خدمت گرفتن آن گروه ویژه ای را تاسیس کند، ولی بسیاری از کارشناسان صنایع نظامی هواپیمای تی 50 را رقیب قدرتمندی برای اف 22 و 35 آمریکا می دانند.

همچنین براساس گزارش ها، برنامه ساخت نوع صادراتی این هواپیمای جنگی با همکاری هند نیز در دستور کار است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟