روسیه: هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر کاروان کمک های انسان دوستانه سازمان ملل در حلب نظارت داشته است

  • انتشار: ۱ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15834

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حمله به کاروان کمک های انسانی سازمان ملل در حلب تحت نظارت یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ائتلاف آمریکایی انجام گرفت.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: داده های ماهواره ای روسیه نشان می دهد که چند دقیقه پیش از آغاز حمله به کاروان کمک های انسانی سازمان ملل در حلب٬ یک هواپیمای بدون سرنشین ضربتی ائتلاف آمریکایی بر فراز منطقه به پرواز درآمد.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز پنجشنبه به نقل از این گزارش وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: هواپیمای بدون سرنشین ائتلاف آمریکایی نیم ساعت بر فراز کاروان پرواز می کرد و زمانی که کامیون های کاروان دچار آتش سوزی شدند٬ منطقه را ترک کرد.

در گزارش گفته شده است: روسیه استفاده از داده های ماهواره ای را پس از آن که طرف های غربی و آمریکایی هواپیماهای روسی و سوری را مسئول حمله به کاروان کمک های انسانی معرفی کردند، انجام داد.

وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرده است: در ناحیه اوروم الکبری که کاروان کمک های انسانی سازمان ملل مورد حمله قرار گرفت٬ هواپیمای روسی پرواز نمی کرد و هیچ گونه حمله هوایی ازطرف روسیه برنامه ریزی نشده بود.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه می گوید: روسیه هیچ کشوری را در حمله به کاروان سازمان ملل متهم نمی کند اما باید به این واقعیت توجه داشت که یک هواپیمای ضربتی ائتلاف آمریکایی بر حمله به کاروان نظارت داشت و این هواپیما می توانست در حمله به مهاجمین کاروان شرکت کند اما چنین اقدامی نکرد.

وزارت دفاع روسیه در گزارش خود خاطرنشان کرد: هیچ شکی در این نیست که هدف از حمله به کاروان کمک های انسانی سازمان ملل، انحراف افکار عمومی از حمله اخیر چهار هواپیمای ائتلاف آمریکایی به پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور بود.

«جالب توجه است بلافاصله پس از حمله به کاروان کمک های انسانی سازمان ملل، آمریکا و برخی کشورهای غربی همپیمان این کشور بدون هر گونه شواهدی، روسیه و سوریه را به انجام این حمله متهم کردند.»

روز 16 سپتامبر دو هواپیمای آمریکایی و یک فروند هواپیمای انگلیسی و یک هواپیمای استرالیایی پایگاه ارتش سوریه را در دیرالزور که در محاصره تروریست های داعشی قرار داشت٬ بمباران کردند.

بر اثر این حادثه دست کم 80 نفر از نیروهای سوریه کشته و حدود یکصد نفر نیز زخمی شدند . پنتاگون با ابراز تاسف از این حادثه ادعا کرد که به اشتباه نیروهای سوریه را هدف قرار داده و هدف هواپیماهای شرکت کننده در عملیات، تروریست ها داعشی بوده است.

سه روز پیش هم یک کاروان کمک های انسانی سازمان ملل در حلب شرقی به طور مشکوکی هدف حمله قرار گرفت که بر اثر آن 20 نفر از رانندگان کامیون ها و افراد همراه آنها کشته و 18 کامیون از 31 کامیون کاروان منهدم شدند.

روسیه اعلام کرده بود که این حادثه در منطقه ای تحت کنترول گروهی از جنگجویان به نام «کلاهخودهای خاکستری» انجام گرفته و آنها از مسیر حرکت کاروان اطلاع داشته اند و به احتمال زیاد در حمله به آن نیز شرکت داشته اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟