روسیه: خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای را بی پاسخ نمی گذاریم

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 24907

ویکتور اوزروف رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه، به آمریکا هشدار داد که در صورت خروج این کشور از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد، مسکو این اقدام را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

در جون سال ١٩٨٧ میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی پیش از فروپاشی و رونالد ریگان همتای آمریکایی، توافق نابودی موشک برد متوسط را در کاخ سفید امضا کردند.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در تازه ترین شماره خود گزارش داده است: جنگ طلبان جمهوریخواه در کنگره، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای خروج از توافق تسلیحات هسته ای تاریخی با روسیه موسوم به پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) تحت فشار قرار داده اند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم امروز (یکشنبه) به نقل از سخنان اوزروف در واکنش به این طرح نوشت: در صورت خروج واشنگتن از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و گسترش جنگ افزارها، مسکو تدابیر متقابل را اتخاذ می کند.

رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه افزود: به دقت اقدامات شرکای خود در کنگره آمریکا را پیگیری و از رفتار و اقدام های آنها نتیجه گیری لازم را می کنیم.

وی ادامه داد: اگر آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه خارج شود، این اقدام منجر به گسترش تسلیحات خواهد شد و موشک های جدیدی در اروپا مستقر می شود که این وضعیت را نادیده می گیریم و تدابیر متقابل اتخاذ خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه همچنین با بیان اینکه آمریکا حق ندارد، روسیه را به نقض پیمان منع موشک های هسته ای میان برد متهم کند، گفت: مسکو به همه تعهدهای خود عمل و موشک های شامل توافق را با حضور طرف آمریکایی نابود کرده است.

وی افزود: روسیه یکهزار فروند از این نوع موشک ها را بیشتر از آمریکا از بین برده است.

بر اساس این گزارش، مباحثی جدی در دولت ترامپ درباره خروج از یک پیمان بین المللی دیگری مطرح شده است؛ توافق جنگ افزاری مهمی با روسیه که استفاده از موشک های هسته ای را منع می کند.

مسکو ماه فبروری گذشته بار دیگر به نقض پیمان سال 1987 متهم شد. رسانه های آمریکایی ادعا کردند، ارتش روسیه شماری از جنگ افزارهای ممنوعه را در اروپا مستقر کرده است که توسط این کشور تکذیب شد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه پس از انتشار این مطالب گفت که مسکو به «تعهدات بین المللی و از جمله پیمان منع موشک های هسته ای میان برد پایبند است.»

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟