روسیه برنامه‌ای برای خروج طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل ندارد

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 63444

روزنامه روسی «ایزوستیا» به نقل از یک منبع ارشد دیپلماتیک این کشور نوشت: روسیه قصد حذف طالبان از فهرست سازمان‌های غیرقانونی را ندارد.

به نوشته این روزنامه، این منبع افزود که گفتگو درباره خارج کردن طالبان از فهرست تحریم‌ها در سازمان ملل ضرورتی ندارد زیرا وضعیت کنونی طالبان مانعی برای گفتگوی این گروه با کابل ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: دیدارهایی که در مسکو برگزار شد مذاکره بین روسیه و افغانستان نبود. ما فقط حل و فصل صلح‌آمیز را ترویج دادیم، بنابراین بازبینی وضعیت تروریستی طالبان بی‌معنی است.

این منبع با اشاره قطعنامه شورای امنیت در سال 2003 نیز گفت که بر اساس این قطعنامه امکان این مذاکرات بدون تغییر وضعیت طالبان را ممکن می‌کند.

«دیمیتری ورچوترووف» کارشناس مرکز مطالعات معاصر افغانستان نیز به ایزوستیا گفت که تماس با طالبان نقض قوانین سازمان ملل محسوب نمی‌شود زیرا این تماس‌ها به روند صلح کمک می‌کنند.

وی افزود که تغییر وضعیت کنونی طالبان نیازمند توافقات ابتدایی در رابطه با متارکه جنگ و آتش‌بس است.

به نوشته تسنیم، نمایندگان طالبان آخرین بار در 28 ماه می و به مناسبت صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین روسیه و افغانستان به مسکو دعوت شد و هیات این گروه علاوه با مقامات روس با رهبران سیاسی افغان نیز دیدار و گفتگو کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟