روز پر شور قدس در نيجريه/ حمله ارتش در كادونا و شهادت کودک ٥ ساله

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25835

اين راهپيمايى در بسيارى از شهرهاى شمال نيجريه برگزار شد. مردم با در دست داشتن پرچم فلسطين و تصاويرى از امام خمينى (رحمت الله عليه)، رهبر معظم انقلاب اسلامى و شيخ زكزاكى رهبر شيعيان نيجريه، مراسم روز قدس را بر گزار كردند. شركت كنندگان در اين تظاهرات با سر دادن شعارهايى بر ضد رژيم صهيونيستى به حمايت از مردم فلسطين پرداختند.

اين تظاهرات در پايتخت نيجريه، ابوجا، و ٢١ شهر ديگر در نيجريه از جمله، كادونا، كاتسينا، اِلوجا، سوكوتو، پوتيسكوم برگزار شد. تظاهرات امسال روز قدس در شهر زاريا بسيار پر شور برگزار شد. شهر زاريا در ١٥ دسامبر سال ٢٠١٥ ميلادى شاهد سركوب شديد شيعيان اين شهر توسط نيروهاى پليس و ارتش نيجريه بود كه در جريان آن ٣٤٨ نفر از اعضاى جنبش اسلامى نيجريه كشته شدند و در گروههاى دسته جمعى به خاك سپرده شدند.

شيخ ابراهيم زكزاكى نيز در طى حمله ارتش در سال ٢٠١٥ زخمى و دستگير شد و به طور غير قانونى تاكنون در بازداشت به سرمى برد. همچنين در جريان روز قدس در ٢٦ ژوئيه ٢٠١٤ با حمله ارتش نيجريه به جنبش اسلامى، ٣٤ نفر كشته شدند كه در ميان اين تعداد از شهدا ٣ تن از فرزندان شيخ زكزاكى نيز قرار داشتند.

راهپيمايى روز قدس امسال نيز بدون درگيرى و خشونت نبود. در تظاهرات امسال در شهر كادونا پليس با فشنگ واقعى و گاز اشک آور به مردم حاضر در راهپيمايى قدس حمله كردند كه در جريان آن يك كودک ٥ ساله كشته شد.

بر اساس گزارش های متعدد از شبكه هاى اجتماعى، اين كودک 5 ساله حسین مصطفی، توسط سربازان نيجريه در جریان راهپيمايى صلح آمیز توسط شیعیان در کادونا شهید شد. پدر اين كودک ٥ ساله، دکتر مصطفی سعید، در ماه دسامبر ٢٠١٥ توسط ارتش نیجریه در محل اقامت شیخ زكزاكى شهید شده است.

گروه های جنبش اسلامی و حقوق بشرى اعلام کرده اند که ارتباط نزدیک دولت نیجریه با اسرائیل مسئول اين حملات به شيعيان طرفدار فلسطین است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟