روز جهانی مهاجرت؛ روز مهاجران

  • انتشار: ۲۷ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101147

سازمان جهانی یونسکو هجدهم دسامبر را تحت عنوان روز جهانی مهاجرت اعلام کرده است.

روز جهانی مهاجرت
روز جهانی مهاجرت

مهاجرت

مهاجرت یعنی جا به‌ جایی از جایی به جای دیگر به منظور ادامه زندگی و یا شرایط کاری. به طور معمول مردم بنا بر دلایلی از جمله فاصله گرفتن از شرایط یا عوامل نامساعد همچون فقر، بیماری، مشکلات سیاسی، کمبود غذا، عدم امنیت، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و یا مسائل شخصی اقدام به مهاجرت می‌کنند.

همچنین عوامل جذب‌ کننده ی جایی که قصد مهاجرت به آن را دارید همچون، امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر، مسکن بهتر و آزادی ‌های سیاسی نیز می تواند از دلایل مهاجرت باشد..


مقوله ی مهاجرت از سالیان دور وجود داشته و همچنان ادامه دارد. مهاجرت در معنای مدرن به حرکت افراد از یک کشور به کشور دیگر، که در آنجا شهروند نیستند، گفته می‌شود.

مهاجرت در حقیقت به اقامت دراز مدت اطلاق می‌شود، مثلا سفر توریستها و بازدید کنند گان به صورت موقتی و کوتاه مدت به‌عنوان مهاجرت محسوب نمی‌شوند.

با این حال ، افرادی مانند کارگران که به صورت فصلی مثلاً برای مدت یکسال یا کم‌تر از یکسال مهاجرت می‌ کنند نیز معمولا شکلی از مهاجرت به شمار می آید

انواع مهاجرات

مهاجرات انواع مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آنها اشاره شده است.

مهاجرت خارجی


مهاجرت های خارجی بین کشورها انجام می شود و افراد از کشوری به کشور دیگر مهاجرت می‌کنند. بعضی از مهاجرت‌ های خارجی با اهداف اقتصادی و منفعت طلبانه مانند دستیابی به منابع طبیعی و ثروت و یا دستمزد و رفاه بیشتر انجام می شود، به این نوع مهاجرت ها، مهاجرت اختیاری گفته می‌شود.

در این نوع از مهاجرت‌ ها کشوری که از آن مهاجرت صورت می گیرد، دچار مشکلات اقتصادی شده است. مثلاً مهاجرت اروپایی ها به آمریکا، استرالیا، کانادا و آفریقا که در قرن نوزدهم صورت گرفت، از نوع مهاجرت اختیاری بود.

همچنین مهاجرت کارگران از کشور ترکیه به آلمان غربی بعد از مشکلات پیش آمده در جنگ جهانی دوم و مهاجرت مردم اتریش، مجارستان و یوگسلاوی به آلمان بعد از سال ۱۹۸۹ هم جزء مهاجرت ‌های اختیاری به شمار می روند..

روز جهانی مهاجرت
روز جهانی مهاجرت

پناهندگی


پناهندگی از دیگر انواع مهاجرت های خارجی به شمار می رود، که مشکلات و فشارهایی که در کشور مبدأ وجود دارد مردم را مجبور به جابه جایی می‌ کند.

مثلا شکل گرفتن و بر پایی دولت اسراییل باعث شد بسیاری از فلسطینی‌ها به اردن، مصر، سوریه و لبنان مهاجرت کنند. همچنین حمله شوروی به افغانستان و به وجود آمدن جنگ‌ های داخلی در آن کشور، موجب شد مردم آن به کشورهای ایران و پاکستان پناه ببرند.

در مورد کشور اتیوپی هم خشکسالی، قحطی و جنگ‌های داخلی موجب شد ساکنین این کشور به دیگر کشورها پناهنده شوند.

مهاجرت داخلی


مهاجرت های داخلی، جا به‌ جایی بین نواحی داخلی یک کشور است. این دست از مهاجرت ها هم به دو قسمت تقسیم می‌شود.


مهاجرت روزانه

حرکت روزانه مردم از گوشه کنار و اطراف شهرها و همچنین شهرک‌ های اطراف به سوی شهرهای پرجمعیت برای رفتن به محل کار یا استفاده از خدمات شهری مهاجرت داخلی به شمار می رود در این نوع مهاجرت افراد تا غروب آفتاب و شب به محل زندگی خود بر می گردند.


مهاجرت فصلی

تغییر مکان کوچ‌ نشینان و همچنین جابجایی کارگران از شهرها به روستاها در فصول میوه‌ چینی از دیگر انواع مهاجرت داخلی است به حساب می آید.

روز جهانی مهاجرت
روز جهانی مهاجرت

علل مهاجرت

در مهاجرت نیروی انسانی، به طور معمول تفاوتهایی در میزان و مقدار دستمزدها می تواند جزء عوامل مهم و تعیین کننده باشد.

گریز از فقر اقتصادی یکی از عوامل سنتی دور شدن به هدف مهاجرت است، همچنین فراهم بودن استخدام در شغل های مختلف عامل جذب کنندگی و کشش به سوی پناهندگی به شمار می رود.

بلایای طبیعی هم از عوامی است که می‌تواند جریان مهاجرت ناشی از فقر ونداری را شدت بخشد. این نوع از مهاجرت ممکن است در کشور مقصد، به عنوان مهاجرت غیر قانونی محسوب شود.


گاها مهاجرت به دیگر کشورها به صورت تنظیم قرارداد برای استخدام می باشد. افرادی که در اتحادیه‌های چند ملیتی مشغول فعلایت هستند، تشکیلات غیر دولتی و سرویس های دیپلماتیک می‌توانند در فرادریایی به کار مشغول شوند.

برای برخی مهاجران، آموزش می تواند یک عامل جذب در قدم اول باشد. مهاجران بازنشسته از کشورهای ثروتمند به کشورهای ارزان با آب وهوای بهتر ومناسب تر، نیز شکل جدیدی از مهاجرت های بین‌المللی به شمار می رود.

موانع مهاجرت


موانعی که بر سر راه مهاجرت قرار دارند فقط مسائل قانونی نیستند در برخی موارد، عوامل طبیعی هم به شدت دخیل هستند. افرادی که قصد مهاجرات دارند باید در هنگام ترک کشور خود چیزهای مورد علاقه شان مانند، خانواده، دوستان وبسیاری چیزهای دیگر را هم ترک می کنند.

علاوه براین، افرادی که قصد مهاجرت دارند، باید همه دارایی ‌های خود را به پول نقد تبدیل کنند که خرج مسافرت و مهاجرت خود را تامین کنند.

زمانی که به کشور مقصد می‌رسند با موارد غیر قابل یش بینی نشده همچوون پیدا کردن کار، محلی برای زندگی کردن، قوانین جدید، الگوهای فرهنگی جدید، زبان جدید یا مسائل مربوط به لهجه زبانی، احتمالاً فاشیسم و نژادگرایی و سایر رفتارهای مخالف خود و خانواده خود روبرو می‌شوند موانعی که گفته شد و بسیاری موارد دیگر می توانند مهاجرت های خارجی را محدود سازند

فواید مهاجرت

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما برنامه توسعه سازمان ملل متحد طبق گزارشی اعلام کرد که مهاجرت به نفع کشورهای فقیر نیز می‌باشد.

بر اساس آنچه که در بازار آزاد جهانی وجود دارد این گونه به‌ نظر می‌رسد که نیروی کار مازاد کشورهای خود را که تقاضا برای آن‌ها کم است ترک کرده و به کشورهایی می‌روند که تقاضا برای آن‌ها زیاد است. همچنین مهاجرت‌های بین‌المللی منجر به کسب مهارت ها و آموزش می‌شود.

فواید پذیرش مهاجر برای کشورهایی همچون کانادا که نرخ تولد در آنها پایین است به روشنی قابل مشاهده است. طبیعی است که کشورهای فقیر نشین اصلاً مایل به از دست دادن
نیروهای متخصص خود نیستند؛ اما راه حل این مشکل این نیست که نیروی کار آماده در جایی باشد که به کار گرفته نشود و یا محروم از کار کردن باشد در واقع شواهدی موجود است که مهاجرت‌های این چنینی کمک به کشورهای فقیر است.