روز جهانی فست فود

  • انتشار: ۲۶ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96966

بیست و یکم جولای، روزی ناشناخته در ایران است. این روز به عنوان روز جهانی «فست فود یا غذای ناسالم» نام گذاری شده و طی آن به مردم جهان دربارهٔ خطرات استفاده از فست فود اطلاع‌ رسانی می‌گردد.

روز جهانی فست فود
روز جهانی فست فود

رشد فزاینده استفاده از فست فود به عنوان یک وعده غذایی که رواج آن از فرهنگ زندگی آمریکایی ‌آغاز و جهانی شد فست فود را در جهان به یک وعده غذایی پرطرفدار تبدیل کرد.

با افزایش بیماری های ناشی از استفاده مصرف فست فود این صنعت پرسود با موجی از حملات روبرو شده‌است و صاحبان این صنعت سودآور و پرطرفدار برای رهایی از این حملات سعی نمودند تا عبارت فست فود را با عباراتی مانند رستوران غذاهای آماده جایگزین کنند.

اما هنوز هم در سراسر دنیا این نوع غذای صنعتی و آماده را فست فود می‌نامند. در زبان فارسی فست فود به معنای غذای آماده یا غذای فوری می باشد. این روزها فست فود به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ زندگی انسان مدرن تبدیل شده ‌است.

فست فود چیست؟

فست فود یا غذای فوری به غذاهایی همانند انواع ساندویچ به ویژه همبرگر می‌گویند که به صورت سریع پخته می‌شوند.

فست فود شامل غذاهای خانگی که سریع پخته می شوند نیست، بلکه به غذاهای طبخ شده در رستوان ها اشاره می کند.

مشهورترین رستوان های فست فود در جهان مک دونالد و کی اف سی هستند. منوی رستوان های فست فود شامل ساندویچ (همبرگر، مرغ و …)، سیب زمینی سرخ شده و نوشابه است که اغلب بسیار ارزان تر از سایر رستوان ها در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

انواع فست فودها

فست فودها دارای انواع مختلفی هستند. پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین آن همبرگر همراه با سس و نوشابه است.

پیتزا، فست فود دیگری است که از فرهنگ غذایی ایتالیایی‌ها وارد لیست غذاهای آماده مردم جهان شد که پرطرفدارترین مدل آن پیتزای پنیر است.

پیتزا برخلاف همبرگر توانایی تغییر بیشتری در برابر ذائقه مشتریان دارد. مثلاً اگر شما گیاه‌خوارید و تمایل به استفاده از غذاهای سالم دارید پیتزای سبزیجات بسیار مناسب است.

در لیست غذاهای یک رستوان غذاهای آماده می‌توانید هات داگ، چیز برگر، تاکو، استیک گوشت و مرغ، سیب زمینی سرخ شده، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، قارچ سوخاری و ماهی و میگوی سوخاری را مشاهده کنید.

روز جهانی فست فود
روز جهانی فست فود

آشنایی با تاریخچه فست فود

در ۷ جولادی سال ۱۹۱۲ در نیویورک رستوانی به نام «اتومات» افتتاح شد که بالای در ورودی آن عبارت «ما کار مادران را کم کرده‌ایم» را نوشته بود.

این رستوران غذاهای آماده را در محفظه‌های گرم‌کننده شیشه ای قرار داده و مشتریان از طریق دستگاه‌های سکه‌ای اقدام به خرید می‌کردند و به این طریق فست فود در آمریکا متولد شد.

وایت کسل دومین شرکت آمریکایی که با نوآوری در فروش غذای آماده افتتاح شد.

خط تولید غذا را به شکلی تعبیه کردند که تمام مشتریان می‌توانستند شیوه آماده کردن غذا را ببینند و همبرگر ارزان به قیمت ۵ سنت می‌فروخت.

در سال ۱۹۴۰ برادران مک دونالد نیز به این صنعت پرسود پیوستند. آنها با یک باربیکو شروع به کار کردند. امروزه جهان صنعت فست فود را با نام مک دونالد مترادف می‌دانند.

برادران مک دونالد هشت سال بی وفقه کار کردند. آنها متوجه شدند فروش همبرگر سود فراوانی داشته‌است بنابراین تصمیم به تغییر نحوی فروش خود گرفتند

آنها بعد از یک تعطیلی کوتاه سه‌ماهه در سال ۱۹۴۸ فروشگاه جدیدشان را با یک منوی جدید افتتاح کردند که شامل همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چند نوع شیک، قهوه و کوکاکولا که البته همه از قبل آماده و بسته‌بندی شده بودند، می شد.

با ارائه این منوی جدید در وقت فروشندگان صرفه جویی می‌شد و آن ها دیگر منتظر انتخاب غذا از سوی مشتریان نمی‌ماندند.

مک دونالد تلاش نمود تا همبرگر را ارزانتر از سایر رستورانها با قیمت ۱۵ سنت بفروشد این نصف قیمت یک همبرگر در رستورانهای رقیب بود.

در سال ۱۹۶۱ «ری کراک» امتیاز شرکت مک دونالد را خرید و ایده‌های خود را در آن اجرا کرد و سبب تحول شگرفی شد.

بعد از اوج‌گیری مک دونالد، در آمریکا فست فودهای زنجیره ای بیشماری افتتاح شدند.

امروزه در کشورهای جهان سوم مک دونالد و کی اف سی نمادی از جهانی سازی و امپریالیسم آمریکا به‌شمار می‌آیند. هر بار با اوج‌گیری اعتراضات مردمی علیه آمریکا این رستورانها آماج حملات مردم قرار می‌گیرند.

روز جهانی فست فود
روز جهانی فست فود

عوارض فست فود

با گذشت زمان مشخص شد که استفاده از فست فودها عامل بروز بیمارهایی مانند: افزایش وزن، ناراحتی‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون، دیابت و سرطان‌ها می‌شود.

وجود چربی در طبخ فست فودها سبب بسته شدن عروق و سپس آنفارکتوس می‌گردد که زمینه ابتلا به بیمارهای قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد همچنین وجود نمک زیاد خطر پرفشاری خون و نارسایی کلیه را افزایش می‌دهد.

میزان شکر بالا در فست فودها زمینه‌ساز بیماری دیابت است. استفاده از فست فودها در زندگی مدرن و بی تحرکی ناشی از افزایش تکنولوژی در محیط کار و منزل سبب افزایش وزن و چاقی در میان مردم جهان شده‌است.

رواج فست فودها سبب شیوع فرهنگ تغذیه ناسالم در میان مردم جهان شد. ویتامین ها و مواد معدنی از لیست غذای روزانه مردم به مرور حذف شد و بیمارهای استخوانی مانند پوکی استخوان شیوع یافت.

کمبود ویتامین D و کلسیم در وعده غذایی سبب تحلیل توده‌های استخوانی در بدن و پوکی استخوان به یک بیماری شایع تبدیل شد.

پزشگان تغذیه همواره بر نقش محافظتی میوها و سبزی‌ها در مقابله با سرطان ها تأکید دارند. داشتن یک برنامه غذایی نامتعادل و بدون فیبرهای غذایی سبب سرطان دستگاه گوارش می‌گردد.

همچنین کارشناسان تغذیه اعلام می‌کنند که، مصرف غذاهای ناسالم در زمان طولانی به مغز آسیب رسانده و قدرت انعطاف‌پذیری آن را در ثبت خاطرات جدید و یادگیری کاهش می‌دهد. استفاده از فست فودها در بلند مدت سطح تولید نورون‌های تازه از طریق هیپوکامپ را کاهش و سبب افسردگی می‌شود.

یافته‌ های علمی نشان می‌دهد که، میان کاهش نورون‌ های جدید و بیماری ‌های نورولوژیک مانند افسردگی ارتباط وجود دارد زیرا خوردن غذاهای چرب و شیرین به طور موقتی لذت بخش است و فرد را ترغیب به مصرف مقدار بیشتری از این خوراکی‌ ها می‌ کند؛ رفتاری که حالت بی‌ حوصلگی و اندوه را در پی دارد و این سیکل معیوب ادامه می ‌یابد.