روز جهانی سیرابی و چند نکته جالب درباره این خوراکی مفید و لذیذ!

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83070

روز جهانی سیرابیبه طور قطع فکرش را هم نمی کردید که روزی هم به نام روز جهانی سیرابی وجود داشته باشد. سیرابی یکی از آن دست غذاهایی می باشد که طرفداران پر و پاقرصی دارد. شاید تصور کنید که سیرابی غذایی ایرانی است اما باید بدانید که در این مورد اشتباه کرده اید. سیرابی همانطور که در ایران هواداران بسیاری دارد در سرتاسر جهان نیز طرفدار دارد. از همین روی روز ۲ آبان یا ۲۴ اکتبر به نام روز جهانی سیرابی نام گذاری شده است.

سیرابی فواید بسیاری برای حفظ سلامتی انسان دارد. البته خوردن بیش از اندازه سیرابی نیز بر سلامت انسان تاثیری منفی خواهد گذاشت. به بهانه فرارسیدن روز جهانی سیرابی در این مقاله می خواهیم درباره این غذی دوست داشتنی سخن بگوییم.

چرا سیرابی مفید است؟

اما این سیرابی چیست که روز جهانی سیرابی در تقویم ثبت کرده اند. سیرابی در واقع به لایه درونی معده گاو و گوسفند گفته می شود. ممکن است مثل بسیاری از کسانی که تمایلی به این غذا ندارند تصور کنید که سیرابی بوی بدی دارد و چندان دلچسب نیست. اما شما در اشتباه هستید. سیرابی اگر به خوبی تمیز و طبخ شود یکی از لذیذترین غذاهای دنیا خواهد بود. خصوصا اینکه از نظر خواص غذایی بسیار غنی است.

روز جهانی سیرابی
روز جهانی سیرابی

برای حفظ ویژگی ها و ارزش غذایی سیرابی توصیه می کنیم که شیوه پخت درست آن را یاد بگیرید و به روز تهیه و مصرف کنید. یکی از بهترین و راحت ترین راه های پخت‌ سیرابی، پخت آن با پیاز خام به صورت سوپ است. در ادامه به بخشی از فواید این غذای جهانی اشاره می کنیم.

هر صد گرم سیرابی حاوی ۹۴ کالری انرژی، ۱۱٫۴ گرم پروتئین و چهار گرم چربی است. حجم پروتئین سیرابی ¼ از ۴۶ گرم پروتئینی است که یک خانم بالغ به آن نیاز دارد. در نتیجه اگر در رژیم غذایی خود دو هزار کالری دریافت می نمایید با مصرف صد گرم سیرابی تنها ده درصد از کالری مجاز را دریافت نموده اید.

این غذای محبوب جهانی سرشار از ماده زینک یا همان روی است. روی یک ماده بسیار مفید و لازم برای انسان است که به درمان زخم ها و عملکرد ایمنی بدن کمک زیادی می کند. هر صد گرم سیرابی دارای ۱٫۷۱ میلی‌گرم روی است که ۲۱ درصد از ۸ میلی‌گرم روی موردنیاز بدن زنان در روز را تامین می‌ نماید. همچنین سیرابی دارای آهن، کلسیم و فسفر نیز می باشد.

از سوی دیگر ویتامین B12 موجود در سیرابی آن را به یکی از بهترین غذاها برای برطرف کردن حالت تهوع خانمهای حامله تبدیل کرده است. در هر صد گرم سیرابی ۰/۷۲ میکروگرم ویتامین B12 موجود است. این مقدار ۳۰ درصد ۲٫۴ میکروگرم ویتامین B12 مورد نیاز یک انسان را تشکیل می دهد. سیرابی همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین E و نیاسین است. شاید فکر کنید همین فواید موجب نامگذاری روز جهانی سیرابی شده است اما علت چیز دیگری است.

علت نام گذاری روز جهانی سیرابی

انجمن بازاریابی سیرابی (Tripe Marketing Board) دوم آبان یا بیست و چهارم اکتبر را به عنوان روز جهانی سیرابی معرفی کرده است. علت این نام گذاری این بوده که «ساموئل پیپس» سیاستمدار و مورخ انگلیسی قرن هفدهم در کتاب زندگینامه خود در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۶۶۲ می نویسد: “به خانه برگشتم و همراه با همسرم غذایی بسیار خوشمزه از سیرابی را خوردیم.”

غذای ویژه روز جهانی سیرابی

روز جهانی سیرابیروز جهانی سیرابی را بهتر است با یک خوراک سیرابی ویژه جشن بگیرید. برای تهیه این خوراک نخست سیرابی را حسابی تمیز نمایید بعد شسته و به صورت تکه‌ های ۵ سانتیمتری ببرید. در قابلمه ای آب بریزید. تکه‌ های سیرابی را در آب گذاشته و بعد از جوشیدن آب به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله نگهدارید. سپس تکه‌ های سیرابی را آبکشی نمایید. در قابلمه ای مناسب تکه‌ های سیرابی را بریزید. روی سیرابی یک پیاز و همچنین مقداری شیر بریزید. شیر می بایست روی سیرابی‌ ها بیاید. اجازه دهید سیرابی و شیر و پیاز به مدت ۲ ساعت روی شعله ملایم گاز بپزید. در میانه های طبخ سیرابی، اندکی کره بر روی گاز آب کنید، به کره آرد الک شده اضافه و با یکدیگر تفت دهید تا رنگ آرد تغییر کرده و طعم آرد خام گرفته شود. به ترکیب آرد و کره مقداری نمک و فلفل اضافه نمایید. این ترکیب را روی سیرابی درحال پخت بریزید و بهم بزنید. بعد از ۲ ساعت غذای شما آماده است.

نکاتی درباره خواص سیرابی

  • سیرابی غذایی مناسب برای افزایش دادن قدرت جنسی انسان می باشد.
  • اگر با مشکل جهانی ریزش مو روبرو هستید، هر روز روی سر خود چند تکه سیرابی گذاشته و سرتان را بپوشانید و پس از ۱ ساعت شتشو دهید. ماده روی موجود در سیرابی ریزش مو را درمان می نماید.
  • سلنیوم سیرابی آنتی ‌اکسیدان خوبی برای جلوگیری از سرطان است.
  • کلسیم موجود در سیرابی برای رشد قد بچه ها مفید است.
  • برای جذب بهتر آهن سیرابی می توان آن را با مقداری لیموترش خورد.
  • سیرابی به علت داشتن مقدار فراوانی ویتامین A به سلامت چشم‌ها و زیبایی پوست و مو کمک می نماید.
  • به مناسبت روز جهانی سیرابی یک خبر خوب هم به کسانی که کلسترول بالایی دارند می دهیم؛ کلسترول سیرابی بالا نیست، می توانید آن را بخورید.

نکاتی که باید در هنگام خرید و طبخ سیرابی رعایت کنید

  • حتما دقت کنید که سیرابی دارای بوی نامطبوع و بدی نباشد.
  • رنگ سیرابی به علت اینکه دام علوفه خشک خورده است در فصل زمستان و فصل بهار تیره می باشد.
  • در فصل تابستان و فصل پاییز رنگ سیرابی سفید است زیرا دام علوفه تازه خورده است.
  • این غذای مشهور جهانی را نباید برای مدت زمان زیادی نگهداری کرد. پس از طبخ سیرابی در یک روز می بایست تا نهایتا ۱۲ ساعت آن را میل کنید.
  • پیش از پخت سیرابی آن را از هر نظر بررسی کرده و سپس به صورت کامل شسته و همه زواید اطراف آن را دور بریزید.
  • بهتر است سیرابی را در فصول بهار و زمستان مصرف کنید.
    سیرابی در تابستان سریعتر فاسد می‌شود و بوی خوبی هم ندارد پس بیشتر آن را در بهار و زمستان بخورید.