روز جهانی بشردوستی

  • انتشار: ۳۰ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 92857

روز جهانی بشر دوستی با یک سری اصول اخلاقی مانند نیکوکاری، همدردی با یکدیگر و مهربانی گره خورده است. در این روز مهم تمام مردم جهان سوای از نژاد و مرزهای جغرافیایی و صرف به این دلیل که انسان هستند نسبت به سرنوشت و مصیب هایی که متحمل شده اند ابراز احساسات و همدردی می کنند. بشر دوستی در ذات انسان ها نهفته است و همین مساله سبب می شود وی در جوامعی که در آنها زندگی می کند نیز این خصلت نیکو را گسترش دهد. در این روز انسان ها می پذیرند که صرف انسان بودن برای کمک به یکدیگر کافی ست و عواملی چون «تبعیض نژادی، تبعیض جنسی، قوم پرستی،  اختلافات مذهبی» نباید مانع دوست داشتن همدیگر شود.

با ما همراه باشید تا ضمن گرامی داشت روز بشر دوستی اطلاعات مفیدی در این مورد به دست آورید:

۲۹ مرداد (۱۹ آگوست) روز جهانی بشر دوستی

۲۹ مرداد برابر با ۱۹ آگوست روز جهانی بشر دوستی نامگذاری شده است. مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۸ میلادی و در سالروز بمباران مقر سازمان ملل در عراق در سال ۲۰۰۳ این روز را به نام روز بشردوستی نامگذاری کرد. هر ساله در این روز روی یک موضوع مشخص تمرکز شده جهت رفاه،  شرافت و ادامه حیات انسان هایی که گرفتار بحران و عدم  امنیت شده اند یا کارگران فقیر تلاش های خوبی صورت می گیرد.

روز جهانی بشر دوستی
روز جهانی بشر دوستی

چرا روز جهانی بشر دوستی؟

بدون شک در طول تاریخ بشریت انسان هایی بوده اند که تنها به زندگی فردی خویش فکر نکرده برای کمک به دیگران تمام تلاش خود را به خرج داده اند. چه بسا بسیاری از این انسان های فداکار در راه خدمت به هم نوع خود جان خویش را از دست داده اند. روز جهانی بشر دوستی فرصت و بهانه خوبی ست که یاد و خاطره این انسان ی بزرگ را گرامی بداریم و بر خدمات ارزنده آنها ارج نهیم. در این روز یک بار دیگر تلاش های انسان های خیر، نیکوکار و فداکاری را مرور می کنیم که با زحمات خود دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کرده اند. این روز برای تشکر از تمام «پزشکان، استادان، مهندسان، رهبران و خدمتکارانی» است که خواب و خوراک و آسایش خود را فدای خدمت به خلق نموده اند.    

مفهوم خدمات بشردوستانه

روز جهانی بشردوستی به پاس خدمات بشردوستانه نامگذاری شده است. خدمات بشردوستانی به آن دسته  از خدماتی گفته می شود که بدون دریافت پول و صرف برای نجات انسان ها از بلاها و بحران ها و تامین آسایش انسان ها به ویژه در زمان جنگ صورت می گیرد. بسیار مشاهده شده این انسان های داوطلب خدمات نیک بشری در حملات کورکورانه دشمن جان خود را از دست بدهند.

چرا ۱۹ آگوست روز جهانی بشر دوستی نامگذاری شد؟

۱۹ آگوست(۲۹ مرداد) به این دلیل به نام روز جهانی بشردوستی نامگذاری شده که در سال ۲۰۰۳ میلادی در همین روز ۲۲ تن از کارکنان کمک های بشردوستانه سازمان ملل در یک حادثه بمگذاری در هتل کانال عراق کشته شدند. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق نیز در این حادثه کشته شد. پنج سال بعد مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطع نامه ای این روز را به نام روز جهانی بشردوستی نامگذاری کرد.

بنیاد «سرجیو ویرا د ملو» و تلاش برای روز جهانی بشردوستی

همان طور که دانستید در ۱۹ آگوست سال ۲۰۰۳ و در یک حادثه بمگذاری در عراق، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق، کشته شد. بعد از مرگ سرجیو ویرا د ملو خانواده وی در چارچوب بنیاد «سرجیو ویرا د ملو» و همکاری نزدیک سفرای کشورهای فرانسه، سوئیس، ژاپن و برزیل توانست مجمع عمومی سازمان ملل را متقاعد کند که ۱۹ آگوست را به نام روز جهانی بشردوستی نامگذاری کند. این بنیاد پس از نامگذاری، از هیأت عمومی سازمان ملل و تمام کشورهای عضو به خاطر درک اهمیت حادثه پیش آمده تشکر کرد. از سویی هم این اقدام سازمان ملل نشان داد که هیچ تلاشی در راستای بشر دوستی فراموش نخواهد شد.

روز جهانی بشر دوستی
روز جهانی بشر دوستی

تاریخچه روز جهانی بشر دوستی

پس از انتخاب ۱۹ آگوست به نام روز جهانی بشردوستی، هر ساله این روز با تمرکز روی یک شعار خاص که اقدامات عملی را هم در پی دارد گرامی داشته می شود. این روز برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی برگزار شد و در سال های بعدی ادامه یافت. این روز در سال ۲۰۱۰ با شعار «ما فعالان حقوق بشر هستیم» برگزار شد تا از دستاوردها و کار واقعی فعالان حقوق بشر تقدیر شود. در سال ۲۰۱۱ شعار این روز «انسان های نوع دوست» بود که به وجود روحیه کمک در تک تک انسان ها اشاره می کرد.

در سال ۲۰۱۲ روز جهانی بشردوستی با شعار «من اینجا هستم» برگزار گردید که بر انجام کارهای نیک در هر نقطه از جهان برای هر انسانی تاکید می کرد. این کمپین اجتماعی توانست ۱ میلیارد نفر را از سراسر جهان جذب کند و حتی آهنگ «من اینجا هستم» توسط یک خواننده امریکایی نیز خوانده شد و توانست ۵۰ میلیون بازدید بگیرد. «جهان نیازمند….. بیشتر است» شعار روز جهانی بشردوستی در سال ۲۰۱۳ بود. در این سال سازمان ملل متحد و دیگر متحدینش با همکاری شرکت تبلیغاتی لئو برنت کمپاینی را شروع کردند تا برای کمک به انسان های مبتلا به بحران های انسانی کلماتی نوشته شود.

در این کمپاین سعی شد کلمه ای که به باور آنها جهان بیشتر می تواند از آن استفاده کند تعیین شود. «جهان نیازمند عمق بیشتر» به طور مثال یکی از این کلمات و عبارات بود. مردم این کلمه و اصطلاح را در رسانه های اجتماعی، پیامک و وب سایت کمپین به اشتراک می گذاشتند و حامیان مالی پول به دست آمده را آزاد و صرف کارهای خیر در سراسر جهان می کردند.

روز جهانی بشردوستی هر ساله در بیش از ۵۰ کشور جهان گرامی داشته می شود.   روز جهانی بشردوستی همان طور که دیدید متعلق به حوزه جغرافیایی خاصی نیست و برای تقدیر و تشکر از تمام انسان های فداکاری ست که با تلاش های خود و با اقدامات خوب خود جهان را به مکانی بهتر برای زندگی تمام انسان ها تبدیل کرده اند انسان هایی که در این راه حتی از جان خود نیز گذشتند.