روز جهانی اوریگامی

  • انتشار: ۲۰ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96286

روز جهانی اوریگامی در حقیقت فرصتی ست برای تجلیل از یک هنر اصیل ژاپنی.

در این روز جشن های مختلفی در سراسر دنیا برگزار شده شرکت کنندگان با تکه های کاغذ اشکال مختلفی را درست می کنند.

اوریگامی که یک کاردستی سنتی در ژاپن است در سال های اخیر در سراسر دنیا محبوبیت فراوانی یافته است.

روز جهانی اوریگامی

این هنر در حقیقت مهارت استفاده از کاغذ و تا نام دارد.

برای آشنایی بیشتر با روز جهانی اوریگامی با ما در خواندن این مطلب همراه شوید:

روز جهانی اوریگامی

دهم نوامبر روز جهانی اوریگامی نامگذاری شده است. این هنر سنتی ژاپنی نمادی از امید در بین مردم مختلف دنیا مطرح شده است.

در این هنر سعی می شود با استفاده از کاغذ و بدون استفاده از قیچی و چسب اشکال مختلفی را درست کرد.

اگرچه منشا و بنیانگذار این روز هنوز مشخص نیست اما در این روز هنر باستانی ژاپنی گرامی داشته می شود و شرکت کنندگان در جشن های مختلف با استفاده از کاغذ مربعی شکل اشکال متعددی درست می کنند.

معرفی اوریگامی

کلمه اوریگامی از دو بخش «اوری به معنی تا زدن» و «گامی به معنای کاغذ» تشکیل شده است.

در این هنر تنها با تا زدن کاغذ و بدون برش و چسب باید اشکال مختلف را ساخت.

ریشه این هنر باستانی به قرن ۶ مسلادی در ژاپن بر می گردد و در قرن ۱۷ این هنر به یک جریان اصلی در میان ژاپنی ها تبدیل شد.

محصولاتی که با روش اوریگامی ساخته می شدند اندک اندک در سراسر جهان به عنوان تزئین مورد استفاده قرار گرفت و دیری نپایید که این هنر در سراسر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار شد.

«راز ساخت هزار مرغ ماهیخوار» قدیمی ترین کتابی ست که در مورد اوریگامی در سال ۱۷۹۷ منتشر شد. هنر اوریگامی اکنون در سراسر جهان گسترش یافته است.

این هنر آنچنان گسترده و زیباست که روزی را به نام روز جهانی اوریگامی اختصاص داده اند. اوریگامی در فرهنگ و اسطوره ژاپنی تاریخی کهن دارد.

شناخته شده ترین اوریگامی در دنیا

همان طور که دیدید اوریگامی در اصلی یک هنر سنتی ژاپنی ست که کم کم در سراسر دنیا محبوبیت خود را به دست آورد.

جشن روز جهانی اوریگامی فرصت خوبی می تواند برای یاد گیری این هنر اصیل ژاپنی باشد. اگر تا به حال از اوریگامی برای ساخت اشکال استفاده نکرده اید، بهتر است در روز جهانی اوریگامی پیشرو این کار را شروع کنید.

در این صورت سعی کنید از اوریگامی های ساده شروع کنید. اوریگامی درنا پیشنهاد خوبی برای شروع است، این اوریگامی یکی از شناخته شده ترین و ساده ترین اوریگامی های موجود در سراسر دنیا می باشد.

روز جهانی اوریگامی

اوریگامی درنا، پرنده مقدس برای ژاپنی ها

در میان حرکات عجیب و غریب حیوانات و پرندگان رقص زیبای درنا هنگام جفتگیری را به یاد داشته باشید:

این پرنده با گردن و پاهای بلندی که دارد هنگام جفتگیری رقصی زیبا از خود بروز می دهد. این پرنده در اسطوره بسیاری از فرهنگ ها جایگاه خاص خود را دارد.

ژاپنی ها درنا را پرنده سعادت و خوشبختی می دانند. دیدن درنا که به زبان ژاپنی آن را «تانچو» می نامند م ایه خوش شانسی ست به ویژه اگر دو درنا را یک جا ببینی!

درنا در افسانه های ژاپنی جایگاه ویژه ای دارد و بیشتر مردم فکر می کنند این پرنده هزاران سال زندگی می کند.

ساخت اوریگامی هزار درنا در ژاپن بسیار رایج است. نام این اوریگامی در ژاپن «سنبازورو» یا زنبازورو ست که در آن ۲۵ طناب آماده شده از هر طناب چهل درنای کاغذی آویزان می شود.

برای ساخت این تعداد مرغ ماهیخوار به ۱۰۰۰ ورقه کاغذ نیاز است. ژاپنی ها می گویند با ساختن اوریگامی سنبازورو یکی از آرزوهای شما برآورده می شود.

رفع بیماری ها و عمری طولانی می تواند یکی از این آرزوها باشد.

سنبازورو، یک هدیه ازدواج

همان طور که دیدید ساخت اوریگامی سنبازورو که در آن درناهای کاغذی به طناب هایی آویزان می شود در ژاپن نماد خوشبختی و سعادت به شمار می رود.

زوج های جوان برای خوشبختی این هدیه را به یکدیگر تقدیم می کنند.

همین طور این هدبه به کودکان تازه متولد شده نیز داده می شود تا عمری طولانی داشته باشند.

داستان واقعی کتاب «ساداکو و هزار درنای کاغذی» نوشته الینور کوئر کانادایی که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد نشان می دهد که اوریگامی به یک ادبیات جهانی تبدیل شده است.

روز جهانی اوریگامی

این کتاب یک داستان واقعی را روایت می کند که طی آن دختری جوان به نام ساداکو ساساکی به دلیل اشعه بمب های اتمی هیروشیما به سرطان خون مبتلا می شود.

دوست این دختر ژاپنی هر روز به عیادت او می رفت و او را تشویق می کرد که درنای کاغذی بسازد. ساداکو قبل از مرگش ۶۴۴ درنای کاغذی ساخته بود.

ساداکو سرانجام با هزار درنای کاغذی به خاک سپرده شد. مجسمه ساداکو در حالی که یک مجسمه طلایی درنا را در دست دارد در پارک صلح هیروشیما در سال ۱۹۵۸ نصب شد.

مجمسه وی تنها به ساداکو اشاره نمی کند بلکه به هزاران کودکی بر می گردد که به دلیل بمب های اتمی جان خود را از دست دادند.  

به هر حال اکنون که اطلاعات کاملی در مورد اوریگامی به دست آوردید فکر بدی نیست که در روز جهانی اوریگامی آینده با کاروان دنیا همراه شوید و ساخت اوریگامی را شروع کنید.

کار ساده است: یک تکه کاغذ مربعی شکل بردارید و بدون استفاده از قیچی و چسب سعی کنید شکل های مختلفی بسازید.

یادتان باشد که فقط مجاز هستید کاغذ را تا کنید. اوریگامی به عنوان یک هنر سنتی در ژاپن نماد خوشبختی و طول عمر به شمار می رود و زوج های جوان برای اینکه برای همدیگر آرزوی خوشبختی و سعادت کنند اوریگامی درنا را به همدیگر هدیه می دهند.

در اسطوره و فرهنگ ژاپنی ها اوریگامی جایگاه ویژه دارد. امروز اوریگامی از مرزهای ژاپن فراتر رفته و به عنوان یک هنر در سراسر دنیا مورد استفاده هنر دوستان قرار می گیرد.

اوریگامی ساده و زیباست و می تواند یکی از آرزوهای شما را براورده کند درست مانند آن دختر ژاپنی که به دلیل بمب اتم به سرطان خون دچار شد و سرانجام با هزار اوریگامی درنای کاغذی به خاک سپرده شد!