روزنامه پاکستانی: تنها طالبان توان مقابله با داعش را در افغانستان دارد

  • انتشار: ۹ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20253

یک روزنامه پاکستانی در یادداشتی در مورد وضعیت جاری در افغانستان نوشته است که برخی از مقامات آمریکایی باور دارند که تنها طالبان توان مقابله با گروه تروریستی داعش در افغانستان را دارند.

به گزارش روزنامه پاکستانی بیزنس ریکوردر، پس از سقوط ولسوالی سنگین در ولایت هلمند در جنوب کشور در حالی که حکومت وحدت ملی دفاع از این ولسوالی را دشوار اعلام کرده بودند اما آمریکایی‌ها سعی در کم اهمیت جلوه دادن این سقوط شدند.

مقامات آمریکایی گفته بودند که تنها مرکز ولسوالی سنگین تغییر مکان داده است.

پیش از این نیز در جون 2006 و آپریل 2007  درگیری‌ها و محاصره ولسوالی سنگین جان بیش از 100 سرباز انگلیسی را گرفته بود.

با این حال، طالبان در حالی خود را برای حملات بهاری آماده می‌کند که این حملات ممکن است منجر به دستیابی یا از دست دادن مناطق بیشتر تحت کنترول این گروه شود اما چیزی که پیروزی طالبان در آن قطعی است حضور حتمی آنان در مناطق مختلف منطقه‌ای و بین المللی می‌باشد که لازمه صلح پایدار است.

بر اساس گزارش‌ها کمتر از 60 درصد از اراضی کشور را تحت کنترول حکومت قرار دارد و بقیه مناطق یا تحت کنترول مخالفان و یا محل درگیری و مناقشه است.

روزنامه پاکستانی نوشت که این روزها چیزی که بیش از پیش نظرها را متوجه طالبان می‌کند خطر بزرگ داعش است که به عقیده بسیاری از جمله آمریکا در حال  تقویت در افغانستان می‌باشد و تنها طالبان توان مقابله و شکست آن را دارد.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که داعش در حال جذب نیرو در افغانستان، پاکستان و عراق است. بنابراین به نظر می‌رسد طالبان افغانستان به عنوان نیرویی برای مقابله داعش گزینه بهتری باشد.

به نظر این روزنامه، برخی مشکل مقابله با داعش در افغانستان را در طرز فکر سیاسی و نظامی مقامات در کابل می‌دانند و راه حل مشکلات را در عدم  حمایت پاکستان از طالبان می‌دانند.

تعدادی از کارشناسان باور دارند که این نظرممکن است حاصل نظرات خود مقامات افغان نبوده و طرز فکر وارداتی توسط مقامات دهلی نو باشد.

لازم به ذکر است که مقامات طالبان این ادعاها را بارها تکذیب کرده‌اند.

این در حالیست که پیش از این، جان نیکلسون فرمانده ناتو در افغانستان خواهان افزایش نظامیان خارجی در افغانستان شده بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟