روزنامه نزاویسیمایا گازتا: ازبکستان قصد دارد تا از طریق افغانستان به بنادر ایران دسترسی پیدا کند

  • انتشار: ۱۷ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 34137

روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا بعد از سفر اشرف غنی به ازبکستان نوشت؛ تاشکند و کابل ساخت راه آهن و جاده بین مزار شریف و هرات و خط انتقال برق از ازبکستان به بغلان را آغاز می‌کنند و ازبکستان می خواهد از این طریق به سوی بنادر ایران راه باز کند.

نزاویسیمایا گازتا امروز در مقاله ای نوشت:در منطقه مرزی ترمز ازبکستان مرکز لجستیکی ساخته شده که برای عملیات واردات و صادرات با افغانستان بکار گرفته می‌شود.

روزنامه روسی به نقل از عصمت الله ارگاشف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در امور افغانستان نوشت: ازبکستان به تازگی روابط تجاری – اقتصادی خود با افغانستان را تقویت کرده است.حجم بازرگانی دو کشور 25 درصد رشد کرده و به تجار افغانی در ازبکستان امتیازاتی داده می‌شود. موانع جلوگیری کننده از توسعه و تعمیق روابط تجاری – اقتصادی رفع می‌شود.

روزنامه روسی نوشت: راه آهن جدید مزار شریف هرات برای تقویت روابط دو کشور ساخته می‌شود. همچنین ساخت جاده ای همراه با زیرساخت مربوطه تقریبا تا مرز غربی افغانستان با ایران برنامه ریزی شده است.

روزنامه روسی افزود: ایران از طرف خود در آینده نزدیک ساخت راه آهن از شهر خواف تا هرات را به پایان می رساند. ارتباط این دو شهر از طریق هرات اجازه می‌دهد نه تنها افغانستان بلکه همه کشورهای آسیای مرکزی محموله‌های ترانزیت خود را به واسطه بنادر چابهار و بندر عباس ایران منتقل کنند.

در همین حال نزاویسیمایا گازتا به نقل از عمر نثار مدیر مرکز مطالعه افغانستان معاصر افزود: با توجه به اوضاع افغانستان بعید به نظر می رسد تا بتوان این پروژه‌های زیرساختی را بطور کامل اجرا کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟