روزنامه لیبراسیون: اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران متحد می شوند

  • انتشار: ۲۸ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 33418

روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه در تحلیلی نوشت که اسراییل و عربستان سعودی برای مقابله با دشمن مشترک شان ایران، بیش از پیش به هم نزدیک می شوند.

گیوم ژاندرون خبرنگار این روزنامه چپ گرا در تل آویو نوشت: در حالی که بسیاری از ناظران سیاسی خطر درگیری بین اسراییل و حزب الله را در پی استعفای سعد حریری نخست وزیر لبنان، هشدار می دهند، رئیس ستاد مشترک ارتش اسراییل ( تساهال) با شکستن یک تابو ( حریم ممنوعه) در مطبوعات سعودی حاضر شد و این احتمال را در کوتاه مدت بعید دانست، اما تاکید کرد که حکومت عبری کاملا با مواضع ضد ایرانی ریاض همراستا است.

لیبراسیون نوشت: اولین بار است که یک مقام عالی رتبه اسراییل در مطبوعات سعودی تریبون می گیرد. با گذشته زمان و تغییر زمانه، حریم های ممنوعه نیز در نوردیده می شود. همین پنجشنبه، ایلاف، روزنامه اینترنتی سعودی مستقر در لندن، مصاحبه ای را با رئیس ستاد مشترک ارتش اسراییل، گادی آیزنکوت Gadi Eizenkot منتشر کرد.

و کشور عربستان سعودی و اسراییل رسما هیچ روابطی با هم ندارند. اما این فقط در سطح رسمی است. زیرا هر دو طرف دیگر حتی از این بیم ندارند که همراهی و همدلی خودشان را در برابر دشمن مشترک شان ایران علنی کنند، که رئیس تساهال از آن به عنوان ” بزرگترین و واقعی ترین خطر در منطقه ” یاد می کند و اینکه آماده است تا” تجارب شان و اطلاعات شان را با کشورهای عربی میانه رو و در تقابل با ایران مبادله کنند و به اشتراک بگذارند”.

این مقام نظامی اسراییلی در این مصاحبه به طور اخص به عربستان سعودی اشاره می کند و تاکید می کند که” ما با عربستان در توافق کامل قرار داریم و این کشور هیچوقت دشمن ما نبوده است”.

لیبراسیون در ادامه با اشاره به این ترکیب عجیب ” زوج صهیونیست- وهابیت ” میان رژیم اسرائیل و عربستان سعودی، نوشت: همه این عناصر این موضوع را القا می کند که به سوی یک زمین لرزه حرکت می کنیم که یک سوی آن تهران با اهداف سلطه طلبانه اش بر محور هلال گذرنده از عراق و سوریه و لبنان تا مدیترانه قرار دارد، و سوی دیگر آن محور واشنگتن- ریاض- تل آویو که طاقت شان از رفتار های ایرانی ها به تنگ آمده است و دیگر نمی توانند مداخله جویی های ایران را در یمن و سوریه  تحمل کنند. به همه اینها باید تردید افکنی ها درباره توافق هسته ای ایران را اضافه کنیم که همواره میدان مخالفت ورزی های اسراییل بوده است و امروز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در همین میدان شمشیر می زند. رئیس ستاد مشترک ارتش اسراییل در این مقطع از ”  فرصتی برای تشکیل یک ائتلاف بین المللی جدید در منطقه”  سخن می گوید که باید ” یک برنامه منطقه ای جامع برای سد کردن تهدید ایران داشته باشد” .

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟