روزنامه الاخبار: حزب الله لبنان از 2006 تا 2017

  • انتشار: ۲۵ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 26432

یکی از راه های ارزیابی دقیق نتایج جنگ 33 روزه سال 2006 بین لبنان و اسرائیل که این روزها در سالگرد آن هستیم، مقایسه کلی بین وضعیت و توانمندی های حزب الله لبنان از سال 2006 تا به امروز است.

ارتقای روزافزون این توانمندی ها خود دلیل روشنی است که نشان می دهد رژیم اسرائیل نتوانست به اهداف خود از جنگ 33 روزه یعنی نابودی حزب الله و از بین بردن سلاح آن در راستای قطعنامه 1559 دست پیدا کند.

به نوشته روز شنبه روزنامه «الاخبار» یک مقایسه همه جانبه بین حزب الله سال 2006 و حزب الله سال 2017، پیشرفت و تحول این حزب را در ابعاد مختلف به تصویر می کشد:

1- افزایش نفرات: اگرچه حزب الله تا کنون هیچ آماری درباره تعداد نیروهای رزمنده و تحت فرمان خود ارائه نداده اما گزارش های اسرائیلی نشان می دهد حزب الله در حال حاضر ده ها هزار نیرو در اختیار دارد و این افزایش نفرات به خوبی در محیط لبنان قابل لمس است.

2- افزایش توان تسلیحاتی: در این زمینه نیز آمارهای دقیقی وجود ندارد اما طبق گزارش های اسرائیلی، تنها در بعد موشکی، حزب الله در سال 2006 حدود 12 هزار موشک در اختیار داشت. این در حالی است که برخی برآوردها حتی از وجود 150 هزار موشک در دست حزب الله سخن به میان می آورند و توان موشکی حزب الله را بیشتر از توان ارتش های برخی کشورها می دانند.

3- ارتقای کیفیت سلاح ها: علاوه بر موضوع کمیت سلاح های موجود، گزارش های رسمی و غیر رسمی در اسرائیل به کیفیت سلاح های حزب الله از جمله دقت بالای موشک ها و قدرت ویرانگری آن نیز اشاره می کنند. این مساله هنگام سخن گفتن از شلیک موشک به فرودگاه بن گورین و تاسیسات هسته ای اسرائیل حساسیت بالایی پیدا می کند.

4- افزایش تجربه و قابلیت ها: برخی مقامات رسمی رژیم اسرائیل از جمله «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد ارتش و جنرال «یعقوب عمیدور» مشاور امنیت ملی سابق نتانیاهو تصریح کرده اند که حضور حزب الله در جنگ سوریه باعث شده نیروهای این حزب به قابلیت های بسیار بالای نظامی دست پیدا کرده و به ارتشی نفوذ ناپذیر تبدیل شوند.

5- افزایش توان تاثیرگذاری در عرصه داخلی لبنان: یکی از اهداف اسرائیل در جنگ 2006 که در لیست اهداف تصویب شده در کابینه امنیتی اسرائیل به آن اشاره شده بود این بود که جایگاه حزب الله در لبنان تضعیف شود. این در حالی است که حزب الله بعد از جنگ نه تنها قدرت و نفوذ خود را از دست نداد بلکه در حال حاضر بیش از هر حزب دیگری از توان تاثیرگذاری در عرصه داخلی لبنان برخوردار است.

6- افزایش تاثیر و حضور منطقه ای: بسیاری از لبنانی ها تا سال 2006 حزب الله را به عنوان یک نیروی بازدارنده در برابر اسرائیل نمی شناختند، اما جنگ 2006 حزب الله را به عنوان یک عامل بازدارنده قوی مطرح کرد تا فرماندهان نظامی اسرائیل با ایده حمله به تاسیسات هسته ای ایران به دلیل ترس از شلیک موشک های حزب الله به اسرائیل مخالفت کردند. امروز حزب الله در مقام نقش آفرینی در تحولات منطقه ای جایگاه برجسته ای پیدا کرده و به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟