روزانه 6 تن در افغانستان بر اثر برخورد با ماین قربانی می شود

  • انتشار: ۳ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 31058

ریاست انسجام و هماهنگی ماین پاکی نسبت به افزایش قربانیان ناشی از انفجار ماین در کشور ابراز نگرانی می‎کند. این ریاست از قربانی شدن 6 تن در هر روز بر اثر برخورد با ماین در کشور خبر می دهد.

این ریاست می‎گوید، با وجود تلاش‎های صورت گرفته هنوز هم به گونه اوسط روزانه شش تن به اثر انفجار ماین و یا مواد منفجر نشده قربانی می‎شوند.

محمد شفیق یوسفی رئیس این نهاد روز گذشته (یک شنبه) در مراسم به مناسبت روز جهانی صلح گفت، حد اوسط روزانه در افغانستان شش تن قربانی ماین می‎شوند.

وی می‎گوید، هنوز هم هزار کیلومتر مربع اراضی افغانستان ماین فرش است که کمبود بودجه سبب شده تا روند ماین پاکی در کشور با مشکل رو به رو شود.

آقای یوسفی همچنان می‎گوید، اگر بودجه در اختیار آنان قرار می‎داشت، پلان بر این بود تا سال ۲۰۲۳ میلادی افغانستان به گونه کامل از وجود ماین، پاک شود.

او اضافه می‎کند، در سال روان آنان توانسته‎اند تا حدود ۴۰ درصد بودجه شان را از کشورهای کمک کننده به دست بیارند.

رئیس اداره انسجام و هماهنگی ماین پاکی همچنان می‎گوید، حدود ۴۰ درصد ماین از گذشته باقی مانده و ۶۰ درصد دیگر از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو در مناطق جنگی جابجا شده‎اند.

آنچه او اظهار می‎دارد در سه دهه اخیر ۲۸ هزار غیر نظامی از اثر ماین متضرر شده‎اند.

بعد از خروج نیروهای شوروی سابق در سال ۱۹۸۹ از افغانستان، حدود ۵۰ موسسه ماین پاکی در افغانستان فعالیت شان را به کمک مالی سازمان ملل متحد، آغاز کردند.

گزارش‎ها می‎رسانند که تا حال ۱۸ میلیون ماین و مواد انفجاریه در افغانستان کشف و از بین برده شده‎اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟